Verwarring over ploegen training roeiers ten einde

In heel Nederland mochten verenigingsroeiers tot 27 jaar vanaf 3 maart weer in teamverband trainen. Behalve in Delft. Het duurde even, maar nu gaat de gemeente toch overstag.

Roeiers op de Schie afgelopen weekend. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge hadden bij de vorige coronapersconferentie een heuglijke mededeling voor teamsporters. Mensen tot en met 26 jaar mochten vanaf 3 maart met meer dan twee personen buiten sporten ‘op sportaccommodaties’. Zonder onderlinge afstand te hoeven bewaren.

En dus gingen vanaf die dag her en der de meerpersoonsboten het roeiwater weer op. Zo ook bij de Delftse studentenroeiverenigingen Laga en Proteus.

Al snel wist nlroei.nl te melden dat de gemeente Delft (aanvankelijk evenals de gemeente Eindhoven) geen toestemming gaf om in meertallen te trainen op de lokale wateren. Elders in het land zou dat geen probleem zijn.

“De onduidelijkheid zit in dat begrip ‘sportaccommodaties’”, vertelde voorzitter Jill Oudshoorn van Proteus Delta vorige week. “Het is wat de roeisport betreft een wat onhandige formulering.”

‘Iedereen stond achter onze keuze’

Net als dat van Laga ligt het clubgebouw van Proteus aan de Delftse Schie. De studenten gebruiken een deel als vast trainingstraject. Oudshoorn: “In Eindhoven hebben ze snel ingezien dat het vaste stuk waar de leden roeien als verlengde sportaccommodatie kan worden beschouwd. Ik neem aan dat er ook in Delft snel duidelijkheid over komt.”

Officiële brief

Proteus en Laga voelden zich gesterkt door een officiële brief van roeibond KNRB waarin deze toestemming gaf om, in de genoemde leeftijdscategorie, in groepen te trainen.

“In een mail adviseerde de gemeente ons om bij vragen de websites van de Rijksoverheid en de gemeente te raadplegen”, aldus secretaris Pauline Gelling van Laga. “Die verwijzen naar de sportbonden, waaronder de KNRB, en die heeft officieel toestemming gegeven.”

Volgens Gelling is haar vereniging niet tegen de regels ingegaan door vanaf 3 maart met verschillende teams – en met inachtneming van de coronaregels – te trainen. “Iedereen stond achter onze keuze. Diverse hogere instanties, zoals de veiligheidsregio en de provincie, hadden al een go gegeven. Wij vertrouwden erop dat de gemeente dat ook zou doen.”

Het juridisch overleg duurde even, maar nu is er het verlossende woord. De gemeentelijke persvoorlichting laat weten ‘dat roeien op de Schie voor jongeren tot en met 26 jaar is toegestaan’ en ‘dat de betrokken roeiverenigingen worden geïnformeerd over de voorwaarden

Jimmy Tigges / Redacteur Sport