Wetenschap

Verwarrende auto

Met één druk op de knop parkeert de nieuwste auto van Toyota zichzelf (achteruit!) in. Daarnaast schakelt de hybride auto vanzelf over van benzinetoevoer naar elektriciteit.

/strong>

Energiezuinig, beter voor het milieu dan alle andere auto’s op de weg en ultramakkelijk met inparkeren. De ideale auto? Nog niet, volgens hoogleraar Matthijs van Dijk van de sectie design aesthetics (IO). Hij vindt de Prius van Toyota een verwarrende auto. ,,De auto schiet zijn doel deels voorbij. Technisch is de auto een hoogstandje en dat vind ik fantastisch. Maar om de auto bij de consument acceptabel te maken, hebben de makers allerlei features, zoals het automatisch inparkeren, toegevoegd zodat de rijder in de watten wordt gelegd.” Volgens Van Dijk is een autorijder zich op die manier minder bewust van de omgeving en zijn eigen mogelijkheden. Terwijl de auto juist voor (milieu)bewuste mensen is bedoeld.

Een ander punt is dat de comfort features, zoals elektrische stoelen en spiegels, juist tegenstrijdig zijn met de technische uitgangspunten. Daardoor is de auto te zwaar geworden. ,,De auto had minstens tweehonderd kilo lichter kunnen zijn.”

De hoogleraar leert studenten hoe ze een synthese kunnen ontwerpen tussen de technologische en gebruikersaspecten van een auto. Die synthese komt uiteindelijk tot uitdrukking in de vorm, hoopt Van Dijk. Voordat aan het design begonnen wordt, moet dan ook het karakter van de auto worden omschreven. Een auto waarbij dat volgens hem goed is gelukt, is de Audi A2, die staat voor slimheid. Maar ook zijn eigen benzineverslindende antieke Rover, die als het ware om de grote V8-motor heen geconstrueerd is. ,,Dat zijn duidelijke auto’s. Ze zijn concessieloos in hun uiteindelijke karakter en wat ze uitstralen. Een 2CV heeft dat ook, evenals een Fiat Panda of een Seat Leon.”

De vormgeving van de Prius (wat ‘voorloper’ betekent) is technologisch gedreven, meent van Dijk. Dat is te zien aan de hoge ‘kont’, in combinatie met een zeer geleidelijk verlopend profiel vanuit het zijaanzicht van de auto. ,,Jammer, want het design moet tevens laten zien dat deze auto om een andere manier van gebruiken vraagt, zoals niet te hard optrekken of rijden. Door stylingtrucs is de auto te hip gemaakt. De auto straalt op deze manier niet uit waar hij onderhuids voor staat. Het karakter is niet eenduidig en fuzzy geworden.”

Hoe de hybride er eigenlijk wel uit moet zien, daar heeft Van Dijk niet zo snel een antwoord op. ,,De auto voelt zwaar en log, terwijl het licht zou moeten zijn. Dat lichtvoetige moet zo’n auto – als de designers het goed willen doen – helemaal onderschrijven. Hoe? Dat is niet zo gauw gezegd, daar is een goede studie voor nodig.”

De Prius komt volgend jaar in Nederland op de markt. Zijn voorloper is sinds 1997 op de markt en was de eerste massageproduceerde hybride personenauto. ,,Een huzarenstukje. De combinatie van een energiezuinige auto met weinig uitstoot is zo nieuw dat het een mentaliteitsverandering vraagt bij de consument. Die moet ervanovertuigd raken dat de dure auto wordt terugverdiend op zuinigheid.”

Ondanks het fuzzy karakter gaat van Dijk een Prius aanschaffen. ,,Ik ga voor de bijl vanwege de hoogstaande technologie. Het wordt daardoor een beetje een camp-auto.” (IL)