Vertrouwenspersonen vaker ingeschakeld

Vertrouwenspersonen bij de TU is vorig jaar tweemaal zo vaak om advies gevraagd als het jaar daarvoor. Het aantal meldingen van ongewenst gedrag (41) bleef gelijk.

Dat blijkt uit het Jaarverslag Vertrouwenspersonen Ongewenst Gedrag 2008.
In totaal voerden vertrouwenspersonen vorig jaar 51 adviesgesprekken, tegenover 26 het jaar daarvoor. Onbekend is waar de verdubbeling vandaan komt. “Blijkbaar hebben mensen behoefte om te praten”, zegt Jeanneke Bruggeling, coördinator vertrouwenspersonen en voorzitter van het overleg van vertrouwenspersonen.
Bij de adviesgesprekken ging het onder meer over het omgaan met werkdruk of black-out, onduidelijkheid over de eigen arbeidsrechtelijke positie, onvrede over het functioneren van de leidinggevende, of problemen met een beoordeling.
Daarnaast signaleren medewerkers bijvoorbeeld onrust op een afdeling door gedrag van een leidinggevende, of zijn zij bezorgd over het gedrag van een collega. Ook culturele verschillen zijn onderwerp van gesprek.
De vertrouwenspersonen bemiddelen niet, maar adviseren. Zo nodig verwijzen ze door naar leidinggevende, de afdeling personeel & organisatie, bedrijfsmaatschappelijk werk, studentenpsycholoog, bedrijfsarts of andere instanties.
Vertrouwenspersonen zijn er primair voor meldingen over ongewenst gedrag zoals pesten, roddelen, seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie. In 2008 kregen zij 41 meldingen. In 35 gevallen ging het om intimidatie, pesten en machtsmisbruik, vijfmaal ging het om seksuele intimidatie en eenmaal om discriminatie. Geen van de meldingen leidde tot een klacht bij de klachtencommissie.
Het merendeel van de melders is vrouw (26). De beklaagden betreffen in dertig gevallen mannen en in zeven gevallen vrouwen. De melders die geen student zijn, zijn bijna altijd ondergeschikten (33 van de 35). Vaak gaan meldingen over leidinggevenden (28 van de 34).
Net als in 2007 is de meerderheid van de meldingen afkomstig van het ondersteunend personeel (19), hoewel een groeiend aantal meldingen ook van wetenschappers (10) komt. Van de studenten en promovendi kwamen elk zes meldingen binnen. De beklaagden waren in 21 gevallen wetenschappers, in 12 gevallen ondersteunend personeel, driemaal een student en eenmaal een promovendus.
In geval van recidive melden vertrouwenspersonen dat aan het college van bestuur. De afgelopen jaren is dat een enkele keer voorgekomen, waarna het ongewenste gedrag ophield.

En mocht je het echt niet meer volhouden onder de kerstboom, toch nog een uittip.

Op het dak van Science Center Nemo in Amsterdam worden tot het eind van het jaar de achttien mooiste plaatjes tentoongesteld van de fotowedstrijd ‘Seeing Science’. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen organiseerde de wedstrijd om haar tweehonderdjarig bestaan te vieren.
De mooiste foto is volgens de jury ‘Fruitvlieglarve in een druppel water’ van de Hongaar Robert Markus. Zijn foto combineert volgens de jury wetenschap, schoonheid, magie, originaliteit en kunst.

www.e-nemo.nl