Versturen online bestelde dictaten geen succes

De proef met het online bestellen van dictaten bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) is geen onverdeeld succes geworden.

Studenten vonden dat ze te lang moesten wachten op hun bestellingen, die per post verstuurd werden. Dat blijkt uit twee enquètes, van TBM-studievereniging Curius en van de Gemeenschappelijke Inkoop Service (GIS) van de TU Delft, die de proef leidde.

Studenten houden bovendien niet van het risico dat hun zending op het postkantoor zou belanden als zij niet thuis waren om hem in ontvangst te nemen. Verder vonden ze de verzendkosten te hoog.

GIS ondervroeg 140 studenten, Curius 250. Volgens onderwijscommissaris Daniëlle Stekelenburg vonden studenten het wel gemakkelijk om dictaten via internet te bestellen. “Ze vonden het alleen te duur. Ook vonden ze het te lang duren voordat ze hun dictaat thuis hadden. De tendens was negatief.”

Projectleider Ingrid Klok van GIS is het daar niet mee eens. “Het doel van de proef was het systeem te testen en iedereen is het erover eens dat het werkt. Studenten zijn wel te spreken over het betalingsgemak. Bovendien vinden zij het een groot voordeel dat dictaten met dit systeem nooit meer op kunnen zijn, zoals in het verleden wel voorkwam.” Tijdens de proef, die in februari startte en drie maanden duurde, werden de dictaten pas gedrukt als zij besteld waren. In totaal zijn vijfhonderd dictaten online besteld.

Klok vindt de proef geslaagd. Volgens haar was hij juist gehouden om te onderzoeken of het thuis bezorgen van dictaten zou werken. Nu blijkt dat dat niet het geval is, adviseert GIS twee centrale uitgiftepunten te openen, waar studenten hun via internet bestelde dictaten kunnen ophalen.

Dat advies is verzonden aan de stuurgroep GI, die volgende week een beslissing neemt over de voortzetting van het project. Het plan dat daaruit voortkomt, wordt bij alle faculteiten ingevoerd, waarschijnlijk op 1 januari 2006. (SB)