Wetenschap

Verslaafd aan wiskunde

Wiskunde is sexy. Gewoon een kwestie van de juiste invalshoek zoeken. Zoals Ruud Visser deed, en met studiegenoot Rogier Slag voor hun bachelor-eindproject bij EWI een wiskundevariant bedacht op de smartphonespelletjes Ruzzle en Wordfeud.


Ruud Visser

Onderzoek: ‘Do The Math’

Eindcijfer: 9


Nooit meer excuses nodig wanneer je de tijd verdrijft op je smartphone, met de door TU-studenten ontworpen app Do The Math. Ja ja, de tentamens roepen en het is jouw beurt om de GR te soppen, maar hallo: hier wordt serieus wiskunde bedreven! Niets zo goed voor je brein als een beetje hoofdrekenen, en je sleurt je vrienden er nog in mee ook. Nederland wordt steeds slimmer – en dat is deels te danken aan Ruud Visser (21) en Rogier Slag (23), die hun bachelor technische informatica er met een dikke 9 mee afrondden.


“Iedereen speelt spelletjes als Ruzzle en Wordfeud op zijn telefoon”, zegt Visser. “Maar we misten een rekenvariant. Bij Innovattic van YesDelft mochten we er één maken.” Dat werd Do The Math, een hoofdrekenspelletje dat je in drie rondes van twee minuten tegen een uitgenodigde vriend speelt. Het heeft vier niveaus, variërend van sommetjes als ‘6+7=?’ tot ‘9x8x6:3=?’. Ook het type som wisselt. Zo zitten er ook goed/fout-vragen tussen, want de één is nu eenmaal sterker op het ene vlak, en de ander op het andere.


“Hoofdrekenen wordt langzaam een verloren vaardigheid”, meent de student. “Op de basisschool zijn kinderen er heel even goed in, maar daarna zakt het weg en blijken ouderen er weer beter in. Met een beetje oefenen met Do the Math is dat tij te keren.”


Maar een appje bouwen voor je bachelor-eindproject – is dat niet een beetje lichte kost voor informatica-studenten? Dat kan toch bijna iedereen? “Er komt nog onverwacht veel techniek bij kijken”, werpt Visser tegen. “Voor ons was het hoe dan ook nieuw om een app te maken. Maar het moeilijkste was om ervoor te zorgen dat hij geschikt is voor een groot publiek. Niet alleen inhoudelijk, maar juist ook technisch: tienduizenden mensen moeten het tegelijk kunnen spelen.”


De studenten hielden twee keer een gebruikerstest tijdens hun project. “Uiteindelijk moesten we de smartphones van de bètatesters afpakken om ze te laten stoppen met spelen.” Een succes dus. De app is al gratis te downloaden voor iPhone, de Android-versie laat nog heel even op zich wachten. Visser: “Puur toeval hoor; het bedrijf waar we onze app ontwikkelden is nu eenmaal gespecialiseerd in apps voor iPhone. We zijn nu bezig met het doorontwikkelen van ons programma, zodat we het nog groter kunnen maken.” Hoe dan ook is het uniek dat informatica-bachelors een product afleveren voor hun eindproject. “Maar we hopen natuurlijk een gat in de markt te hebben gevonden. Als dat zo is, stel ik mijn master ICT Innovation ervoor uit.”



Do the Math is gratis verkrijgbaar in de Apple App Store.Voor een

premium-versie zonder reclame en onbeperkt aantal spellen betaal je € 1,79.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.