Verruil je bank eens voor een bioscoopstoel

Voor bioscopen is het lastig concurreren met streamingdiensten als Netflix of HBO. Toch waagt de studentencommissie van Filmhuis Lumen een poging.

De studentenfilmcommissie met Jacqueline van Velzen (achter) en Benyamin de Leeuw (rechts). (Foto: Sam Rentmeester)

Zo’n tien jaar geleden zagen medewerkers van Filmhuis Lumen hun publiek vergrijzen en het aantal studenten flink teruglopen. Ze ondernamen actie en kregen van een beginnend studentenconsultancybureau advies. Vervolgens kwam er een vaste studentenavond (dinsdag) en werd een studentencommissie in het leven geroepen. Programmeur Jacqueline van Velzen weet het nog goed: “Ze hadden invloed op de filmkeuze en zorgden voor binding met de TU Delft.”
Ondanks het succes viel de commissie bij gebrek aan animo na een paar jaar stil. Tot Van Velzen vorig jaar een oproep deed en zich als vanouds enthousiaste studenten aanmeldden. Onder wie masterstudent luchtvaart & ruimtevaarttechniek Benyamin de Leeuw.

Wat doet de studentencommissie?
De Leeuw: “We houden ons bezig met promotie van het filmhuis via onder andere social media en organiseren af en toe evenementen zoals een Oscar Night. Iedere dinsdag is studentenavond, dan draaien we drie of vier films die studenten voor vijf euro per voorstelling kunnen bezoeken. Twee vertoningen selecteert de commissie.”

Hoe trek je studenten, in tijden waar streamingdiensten als Netflix en Videoland steeds populairder worden, naar het filmhuis?
De Leeuw: “Dat wordt moeilijker, vooral omdat het steeds makkelijker wordt om thuis een film te kijken. Toch zou ik iedereen aanraden eens te gaan. De sfeer in een filmhuis is heel anders dan thuis. Je hebt meer aandacht voor de film en bent minder snel afgeleid.”
Van Velzen: “Als je thuis een film kijkt, loop je naar de koelkast of kijk je op telefoon. Zo sijpelt een deel van de filmbeleving weg. Zit je in een donkere zaal, dan word je het scherm ingezogen. Dat heb je thuis niet. Hoe groot je scherm ook is.”

Wat vind je zelf het mooiste aan naar de film gaan?
De Leeuw: “Het gevoel dat je twee uur lang iets deelt met andere bezoekers. Ook geniet ik van de emoties die vrijkomen. Een film kan je verbazen, gelukkig of juist verdrietig maken.”

Is een filmbezoek voor studenten een sociale aangelegenheid?
De Leeuw: “Ja, ze komen meestal samen met huisgenoten of vrienden.”
Van Velzen: “Al is het idee van de studentenavond wel dat je alleen kúnt komen. Je loopt altijd andere studenten tegen het lijf. Zo hebben we voor het Delftsch Studenten Corps en Virgiel al eens een speciale avond georganiseerd. Kwamen ze met zestig man een film kijken.”
De Leeuw: “We hebben regelmatig contact met verenigingen en organiseren graag iets als de agenda dat toelaat. Zo zijn we nu in gesprek met Students4Sustainability en organiseerden we eerder in samenwerking met Outsite een speciale avond.”

Wat staat er de komende tijd op stapel?
Van Velzen: “Dit najaar bieden we in samenwerking met Studium Generale een reeks films aan over artificial intelligence. In het kader van ‘Het Gouden Eeuwjaar in Delft’ vertonen we een aantal Nederlandse films Engelse ondertiteling. Zo kunnen internationale studenten en expats ook kennismaken met de Nederlandse filmcultuur.
Verder verheug ik me op het moment dat ik de Koreaanse film Parasite (winnaar van de Gouden Palm, red.) tijdens een van eerstvolgende studentenavonden mag laten zien. Ik ben zo benieuwd naar de reacties!”

• Iedere dinsdag kun je op vertoon van je collegekaart voor vijf euro naar de film. Wil je graag met een grote groep naar Filmhuis Lumen of heb je een idee voor een thema-avond? Neem dan contact op per mail.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl