Vernieuwingsimpuls weinig vernieuwend

Gevestigde belangen spelen bij het zoeken naar ‘onorthodoxe’ onderzoekers een veel te grote rol. Dat zegt het Landelijke Postdoc Platform over de selectie voor de zogeheten Vernieuwingsimpuls.

De Vernieuwingsimpuls, een fonds van dertig miljoen gulden, is bedoeld om ‘aanstormend talent’ een kans te geven aan de slag te gaan in de wetenschap. Dit jaar worden de eerste veertig jonge onderzoekers uitgekozen. De universiteiten hebben een paar honderd aanvragen ingeleverd bij de landelijke onderzoeksorganisatie NWO, die de selectie uitvoert.

Maar al in de voorselectie door de universiteiten zelf is het misgegaan, schrijft het Landelijk Postdoc Platform (LPP) aan minister Hermans. Die had beloofd dat de selectie ‘snel en niet-bureaucratisch’ zou gebeuren. Gegadigden hoefden slechts een schets van hun -liefst ‘onorthodoxe’- ideeën op papier te zetten om in aanmerking te komen.

In de praktijk gaat het anders, zegt het LPP in een ‘zwartboek’. Wie geld uit de Vernieuwingsimpuls krijgt, moet na vijf jaar een vaste baan krijgen. Onderzoeksdirecteuren en faculteitsdecanen kijken daarom vooral goed wat voor soort personeel zij tegen die tijd nodig hebben. Als ze verwachten over vijf jaar geen geld te hebben, kunnen jonge onderzoekers het wel vergeten. Ook de behoeften van het onderwijs en de bestaande onderzoeksthema’s spelen vaak een zware rol bij de selectie.

Veel gegadigden krijgen al meteen te horen dat ze kansloos zijn, blijkt uit het zwartboek. ,,Mijn aanvraag wordt niet doorgestuurd, omdat er voor mij over vijf jaar geen plaats is”, schrijft een Amsterdamse postdoc. Een ander, die buiten zijn eigen faculteit een plaats zocht, kreeg te horen: ,,Voor de huidige zittende postdocs zou dat niet aanvaardbaar zijn.”

Veel aanvragers storen zich ook aan de bureaucratie. Eerst moeten ze van een hoogleraar steun zien te krijgen, daarna moet hun voorstel langs onderzoeksdirecteur, decaan en college van bestuur. Zelf een voorstel bij NWO indienen kan niet. Helen de Hoop van het LPP zucht slechts bij alle verhalen. ,,Het gaat precies zoals we voorspeld hebben”, zegt ze.