Vernieuwend onderwijsgebouw Pulse officieel open

Tien onderwijszalen, twee zalen voor informelere ontmoetingen en een food market in de hal. Met onderwijsdemonstraties van diverse docenten is donderdag 30 augustus het langverwachte onderwijsgebouw Pulse feestelijk geopend.

(Foto's: Connie van Uffelen)

Het was een lang gekoesterde wens van de TU Delft: een nieuw onderwijsgebouw dat ruimte biedt aan het jaarlijks groeiende aantal studenten, maar ook is ingericht op een manier dat er eigentijds ‘activerend’ onderwijs is te geven. Want, zo is de gedachte, door actief aan de slag te gaan in plaats van te luisteren nemen studenten gemakkelijker lesstof op die bovendien langer blijft hangen. Nu is het eindelijk zover: Pulse is klaar.

Geen klassieke collegezalen met overheadprojector of krijtborden, maar instructiezalen waarin studenten actief kunnen meedoen. In de onderwijszalen hangen digitale smartboards. Er staan verrijdbare stoelen in groepjes rond tafels zodat studenten makkelijker kunnen samenwerken aan opdrachten. Bijna alle wanden in de zalen zijn ‘whiteboards’ om op te schrijven. Er hangen veel LCD-schermen om in groepjes informatie te delen of online lesstof te volgen. In alle zalen hangen camera’s van Collegerama, zodat zalen zijn te koppelen. Voor het ontwerp, de indeling en de faciliteiten van het gebouw werd gesproken met studenten en docenten.

pulse_studentenprojectgroep_aug18_CvU.jpg

Actief aan de slag met behulp van whiteboards en LCD-schermen.

De meest geavanceerde zaal in het gebouw is de Technology Room. Aan de wand naast de tafels hangen beweegbare camera’s en schermen die het mogelijk maken om samen te werken met studenten elders, bijvoorbeeld bij opleidingen die de TU Delft met andere universiteiten aanbiedt (joint degrees).

technologyroomPulse_aug2018_CVU.jpg

Een medewerker van facilitair management checkt de schermen in de Technology Room.

De enige zaal zonder audiovisuele middelen is de zogeheten Break Out. Dat is een kleinere, besloten zaal bovenin het pand, waarin studenten of docenten zich in kleinere groepjes kunnen terugtrekken voor bijvoorbeeld intervisie. De muren zijn te beschrijven of te gebruiken als prikbord.

breakoutroom_Pulse_aug18_CvU.jpg

De Break Out heeft een rustiger atmosfeer.

Opvallend is de grote open ruimte in trapvorm, genaamd Square. Je kunt er informeel met elkaar afspreken of, net als op een tribune, luisteren naar lezingen of debatten. Op de houten treden is ruimte voor zo’n tachtig personen. Met gordijnen is de ruimte ‘dicht’ te maken.

PulseTheSquare_aug18_CvU.jpg

Square.

Een trapvorm is ook terug te vinden in twee van de tien onderwijszalen. Studenten zitten hier in ‘terrassen’ boven elkaar.

pulseTerraszaal_aug18_CvU.jpg

Ook in deze getrapte zaal hangen veel whiteboards om op te schrijven.

Behalve 1020 onderwijsplekken, biedt Pulse 275 studiewerkplekken. Ze zijn te vinden in de gangen. Studenten kunnen er alleen of in groepjes studeren.

Pulsegroepstudenten_aug18_CvU.jpg

Pulsestudentenvoorraam_aug18_CvU.jpg

Ook aan de inwendige mens is gedacht. Direct na binnenkomst stuit je in de hal op een food market met drie internationale eetcafé’s: Warung, Poké Labs en de Couscous bar.

entreePulse_aug18_CvU.jpg

De hal is een foodcourt.

De balie biedt onderdak aan de studenten IT-desk, het servicepunt en het AV-team.

baliepulse_CVU.jpg

Omdat het nieuwe pand grenst aan het Teaching Lab – waar docenten kunnen experimenteren met nieuwe lesvormen – kan onderwijsinnovatie meteen in praktijk worden gebracht bij Pulse, zo is de gedachte.

Niet zichtbaar maar wel bijzonder is het feit dat Pulse gebruikmaakt van gelijkspanning. Het gelijkstroomnet daarvoor is ontwikkeld in samenwerking met de onderzoeksgroep DC Systems, energy conversion & storage van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica. Op het dak liggen volgens de universiteit 490 zonnepanelen (750 vierkante meter) waarop gebruikers van elektrische energie direct zijn aangesloten. Klimaatvloeren en –plafonds zorgen in combinatie met warmtekoudeopslag in de bodem en CO2-gestuurde ventilatie voor het juiste klimaat. Pulse is daarmee het eerste energieneutrale gebouw op de campus.

Correctie 31 augustus 2018:

Over de Break Out werd gemeld dat die alleen op verzoek van een docent is te boeken. Die restrictie geldt niet.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl