Vernieuwd Instellingsplan nu wel aanvaard

Een nieuwe versie van het Instellingsplan is gisteren aanvaard door de ondernemingsraad en studentenraad. De tweede versie van het Instellingsplan is een ‘kwaliteitsslag’ ten opzichte van het oorspronkelijke plan, zo verwoordde IJsbrand Haagsma de mening van ondernemings- (or) en studentenraad (sr).

In de gezamenlijke vergadering van college met or en sr afgelopen woensdag klonk nu alleen detailkritiek. Zo vond men de uitspraak ‘op termijn zal al het onderwijs in de laatste twee jaar in het Engels gegeven worden’ te stellig. Het college onderschreef dat. Daarnaast wilden de raden vastgelegd zien dat het in te voeren studieadvies ‘niet bindend’ zou zijn. Rector Wakker vond dat ‘flauw’. ,,Het lijkt me beter in het plan te zeggen wat het wél is.”

Als belangrijkste gemis noemde men een lijst met prioriteiten. Het aantal voornemens in het plan is nu zo groot, dat ze onmogelijk allemaal verwezenlijkt kunnen worden. Collegevoorzitter De Voogd zegde toe binnen twee maanden met zo’n prioriteitenlijst te komen. ,,We gaan eerst met de decanen om de tafel zitten. Er komt een gezamenlijke set afspraken én een set afspraken per faculteit. Die leggen we als appendix van het instellingsplan ter instemming aan u voor.”

De tweede versie van het Instellingsplan is een ‘kwaliteitsslag’ ten opzichte van het oorspronkelijke plan, zo verwoordde IJsbrand Haagsma de mening van ondernemings- (or) en studentenraad (sr). In juni wilden de raden het plan niet behandelen, omdat het te veel rammelde. Met name miste men concrete, toetsbare voornemens en een bijbehorend ’tijdpad’. Daarop besloot het college een tweede versie te vervaardigen, samen met een werkgroep uit de beide raden.