Verlofstuwmeren moeten weggewerkt worden

De TU stelt sinds 1 januari 2001 paal en perk aan het opbouwen van verlofoverschotten. Belangrijkste reden: zonder voldoende vrije tijd en ontspanning is de werknemer slecht bestand tegen de werkdruk.

Het komt regelmatig voor dat TU-medewerkers in een jaar niet al hun verlofdagen opmaken en deze vervolgens naar het volgende jaar meenemen. Houden zij deze praktijk een aantal jaren vol, dan kunnen ze een behoorlijk verlofoverschot opbouwen.

Het college van bestuur wil deze praktijk een halt toeroepen en heeft besloten dat vanaf 1 januari 2001 het jaarlijks toegekend verlof in het betreffende kalenderjaar opgenomen moeten worden. Daarnaast krijgen de medewerkers vijf jaar de tijd om de ontstane overschotten % de zogenaamde ‘verlofstuwmeren’ % weg te werken.

Gezondheid

Verlofoverschotten zijn volgens mr. Simone Jilderda, beleidsmedewerker arbeidsvoorwaardenbeleid van Personeel & Organisatie, om drie redenen ongewenst.

Allereerst remt het de interne mobiliteit. Medewerkers met een groot verlofoverschot zijn moeilijker te plaatsen bij een ander organisatieonderdeel.

Daarnaast levert het problemen op bij de bedrijfsvoering als een medewerker die wegens pensioen of nieuwe baan vertrekt, ineens al zijn vrije dagen in één keer opneemt.

,,Maar de belangrijkste reden om paal en perk te stellen aan het niet opnemen van verlof, is dat de TU als werkgever de plicht heeft om de gezondheid van een medewerker te bewaken. Die verlofdagen zijn er niet voor niets. Voldoende vrije tijd en ontspanning zijn nodig als tegenwicht voor de dagelijkse fysieke en psychische werkdruk. Iemand die te veel werkt is gevoeliger voor ziekten.”

Jilderda benadrukt dat de maatregelen alleen betrekking hebben op de officiële verlofdagen en niet op de atv-dagen. ,,Deze konden nooit meegenomen worden naar een volgende jaar.”

Overschotkaart

Om nieuwe verlofoverschotten te voorkomen heeft het college van bestuur bepaald dat iedere medewerker vanaf 1 januari 2001 verplicht is om jaarlijks minimaal drie weken – waarvan twee weken aaneengesloten – verlof op te nemen. Een medewerker moet deze drie weken van het toegekende aantal verlofdagen aftrekken en het verschil hiertussen mag dan nog wel meegenomen worden naar het volgende jaar. Maximaal kan dit aantal 15 dagen bedragen, maar een decaan kan in bijzondere omstandigheden % bijvoorbeeld bij ziekte – een uitzondering maken.

De bestaande verlofoverschotten moeten binnen vijf jaar wordenweggewerkt. Bij iedere medewerker wordt het aantal verlofdagen vastgesteld waarop deze op 31 december 2000 nog recht had. Dit overschot wordt door de P&O-afdelingen van de faculteiten en diensten op een speciale overschotkaart geadministreerd.

,,Het is de bedoeling dat een medewerker in de komende vijf jaar ieder jaar minimaal 20 procent van zijn of haar overschot wegwerkt. Over de wijze waarop medewerkers dit overschot willen wegwerken, moeten zij een schriftelijke afspraak maken met hun leidinggevenden. Het is wel mogelijk, wederom in overleg met de direct leidinggevenden, om het overschot te bestemmen voor een sabbatical leave of om eventueel dit overschot toch op te nemen voorafgaande aan het pensioen of de FPU (een regeling voor flexibel pensioen en uittreden).”

Jilderda wijst erop dat het uitbetalen van het overschot % of gedeelten daarvan % niet tot de opties behoort. ,,Als zij die dagen niet in de komende vijf jaar opnemen, vervallen deze eenvoudigweg, zonder financiële compensatie. Het is dus voor iedereen zaak serieus naar hun overschot aan verlofdagen te kijken en na te denken over de wijze waarop zij die willen opnemen.”

Gezondheid

Overschotkaart