Opinie

Verloedering

.aut Prof.dr.ir. D. van Willigen,

Oud-voorzitter Vakgroep Telecommunicatie- en Verkeersbegeleidingssystemen, ITS

In Delta van 20 april trof ik een artikel aan van collega Kleinknecht van TBM die zich zorgen maakt over de teloorgang van de academische cultuur. Die zorgen deel ik, maar dat geldt niet voor de kwalificaties die mijn collega meent te moeten geven aan andere universiteiten en deeltijdhoogleraren. Denigrerende uitlatingen over de universiteit Twente en mijn oud-collega Van Till zijn een universiteit niet waardig. De heer Van Till kan, en zal zich waarschijnlijk ook niet meer willen verdedigen tegen dit soort aantijgingen. Als oud-voorzitter van de vakgroep Telecommunicatie- en Verkeersbegeleidingssystemen waar collega Van Till deel van uitmaakte, heb ik van nabij gezien dat het moeilijk is om college te geven, examens af te nemen en afstudeerders te begeleiden in een twintig-procents-aanstelling. Desalniettemin is Van Till erin geslaagd om bij veel studenten een grote belangstelling voor telecommunicatie op te wekken. Een breed ontwikkeld kennispakket en inzicht, veel energie en doorzettingsvermogen, en een groot enthousiasme zijn daar debet aan geweest. Universitaire discussies zouden gestoeld moeten zijn op feiten, onderzoek en wederzijds respect. Daarom hoop ik dat ook in de Meningenrubriek van Delta discussies voortaan op een meer zinvolle wijze gevoerd kunnen worden.

.aut Prof.dr.ir. D. van Willigen,

Oud-voorzitter Vakgroep Telecommunicatie- en Verkeersbegeleidingssystemen, ITS