Verkoop Kruithuis van de baan

De verkoop van het Kruithuis door de gemeente aan kunstcentrum Link is definitief van de baan. De Delftse Zwervers en de Scouting maken nu weer een kans om in het Kruithuis te blijven.

br />
Link heeft al op 25 juli aan ambtenaren laten weten af te zien van de aankoop. Maar pas op 5 september kon Link tijd vrijmaken om dit besluit toe te lichten aan de verantwoordelijke wethouder B. Boelens. Hij noemt de beslissing van Link ‘onbegrijpelijk’. ,,Er is niet door hun redenatie heen te breken, terwijl er naar ons idee niets klopt van hun motivatie af te zien van de koop.”

Link zegt de aankoop niet te laten doorgaan in verband met toekomstige veranderingen op en rond het terrein van de buurman van het Kruithuis, het afvalverwerkingsbedrijf BFI. BFI moet, omdat een nieuwe milieu-effectenrapportage van kracht is, de aanvoer van afvalstoffen beter gaan regelen. ,,Maar deze ontwikkelingen kunnen er juist voor zorgen dat de openbare ruimte bij het Kruithuis beter kan worden ingericht”, aldus Boelens. Link bleef echter bij haar standpunt.

De studentenvereniging de Delftse Zwervers, als onderhuurder van de Scouting in het Kruithuis gevestigd, is blij met het afhaken van Link. ,,Zo is er weer een kans dat wij en de Scouts in het Kruithuis kunnen blijven”, reageert Rob Kraan op het bericht. Kraan is lid van de commissie Huisvesting van de Zwervers. Deze commissie zoekt samen met de gemeente al een jaar naar een nieuwe locatie voor de Zwervers.

Tot nu toe leverde dat geen reële mogelijkheden op. In de Delftse Hout mocht een gebouw neergezet worden of de Zwervers konden een bedrijfspandje aan de Rotterdamseweg huren. Maar beide opties zijn voor de Zwervers onbetaalbaar, rekent Kraan voor: ,,Officieus hebben wij vijftigduizend gulden toegezegd gekregen, een soort oprot-premie. Beide plannen kosten tenminste een ton en waar moeten wij met onze vijftig leden de ontbrekende vijftigduizend gulden vandaan halen?”

Kraan richt zijn hoop nu op de gemeenteraad. Daar zal een nieuw besluit over de toekomst van het Kruithuis genomen moeten worden. Samen met Kraan hoopt ook Anneke Boers, raadslid voor Stip, dat verkoop aan de Scouting deze keer wel serieus overwogen zal worden. Volgens Boers is dat bij het eerste verkoopbesluit niet gebeurt: ,,De cijfers over verkoop aan de Scouts zijn niet serieus bekeken. Onze voorkeur gaat uit naar verkoop aan de Scouts en de Zwervers, omdat het Kruithuis dan in openheid gebruikt wordt. Bij verkoop aan een bedrijf zal het Kruithuis als monument voor het publiek meer gesloten zijn. Daarnaast zitten de Scouts en de Zwervers er al lang en wij vinden dat we ze er dan niet zonder een goede alternatieve huisvesting uit kunnen zetten.”

Eerst is nu de wethouder aan zet. Deze zal op 3 oktober in een commissievergadering zijn nieuwe plannen ontvouwen. Hier zal de gemeenteraad zich vervolgens over buigen. (S.H.)

Steven Hubeek

Steven Hubeek