Verkoop goedkope fietsen geslaagd

De proef van studentenvakbond VSSD met de verkoop van goedkope fietsen tijdens de Owee is volgens de vakbond een succes geworden.

Toch ontstond er geen stormloop bij de inschrijvingen voor de fietsen op de informatiemarkt afgelopen maandag. Nuldejaars studenten konden daar een briefje invullen en dinsdag de fiets tegen betaling van 45 euro ophalen in het pand van de VSSD aan de Leeghwaterstraat.

25 ‘Nullen’ deden dat, wat betekende dat er tien fietsen in de losse verkoop konden. Ook die gingen uiteindelijk op. Maar hoe kan het dat de goedkope fietsen niet meer belangstelling kregen? Gabriëlle van Leeuwen van het VSSD-bestuur denkt dat dat aan de promotie lag. Die was afgestemd op het aantal fietsen en bleef dus beperkt. “Als we meer promotie hadden gemaakt, hadden we ook meer fietsen moeten aanbieden”, zo redeneert zij.

De VSSD verkocht ook losse lampjes en sloten bij de fietsen. De helft van de nuldejaars kocht die er ook maar bij.

De vakbond startte de proef met de goedkope fietsen na een enquète waaruit bleek dat van 54 procent van de VSSD-leden de fiets wel eens was gestolen. Dat kon volgens de bond alleen maar wijzen op een fietsentekort. Tel daarbij de hoge prijs van tweedehands fietsen op en de vakbond had een gat in de markt gevonden.

De vakbond kocht in Amsterdam 35 losgeknipte zogeheten ‘weesfietsen’ en liet die in de werkplaats van de Delftse psychiatrische inrichting Sint Joris opknappen. Daarna kocht de VSSD de tweewielers weer terug en kon zij ze voor een luttele 45 euro aanbieden.

Toen dit plan in juni naar buiten kwam, schoot het een paar Delftse fietsenhandelaren in het verkeerde keelgat. Eén van hen noemde het initiatief concurrentievervalsing. Het zou de detailhandel bedreigen.

Een ander stapte naar de Kamer van Koophandel om te zien of er niets te beginnen was tegen de actie van de VSSD. Niemand kon de fietsenverkoop uiteindelijk een strobreed in de weg leggen. De VSSD moet nog bekijken of de proef een vervolg krijgt.