Verkiezingen Werktuigbouwkunde onzeker

Of ook studenten werktuigbouw voor de facultaire studentenraad kunnen kiezen wordt maandag bekend. Studievereniging Leeghwater heeft de kandidatenlijst te laat ingeleverd, waarna de lijst formeel verworpen is.

Een ‘samenloop van omstandigheden’, die hij niet nader wil toelichten, was volgens Gijs van Essen de oorzaak van de te laat ingeleverde kandidatenlijst. Met de ingezette bezwaarschriftprocedure hoopt Van Essen, voorzitter van de raad van OCP, dat het allemaal toch nog op zijn pootjes terechtkomt. Het vinden van kandidaten was in ieder geval niet de oorzaak van de vertraging, zo benadrukt hij.

Smit is al tien jaar betrokken bij de organisatie van de verkiezingen bij OCP. Dit jaar was het de eerste keer dat er geen lijst is. Bovendien moest hij zelf de studieverenigingen langs om de kandidatenlijsten op te halen. ,,Ik heb het idee dat studenten vroeger veel meer betrokken waren. Er heerst een algehele laksheid, alsof het de studenten niet interesseert. Al met al levert het een heel circus op die een hoop tijd en moeite kost. Laat het een les voor de komende jaren zijn.”

Studievereniging Leeghwater heeft de kandidatenlijst te laat ingeleverd, waarna de lijst formeel verworpen is. Leeghwater heeft inmiddels een bezwaarschrift ingediend. Maandag volgt een hoorzitting, waarna het centrale stembureau advies zal uitbrengen. Ir. Willem Smit, hoofd van het stembureau van Ontwerp, Constructie en Productie (OCP), neemt dan namens de decaan een definitief besluit.