Ongecategoriseerd

Verkiezingen voor de provincie: wat wil GroenLinks?

Woensdag 20 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Delta sprak met vijf TU’ers die op de kieslijst staan. Deel 5: Anneke Kraamer (GroenLinks).

Anneke Kraamer: “Ik mis bèta’s en vrouwen in de politiek, dus ik ben nu aan zet!” (Foto: Sam Rentmeester)

Op de kieslijst voor de Provinciale Staten staan ook medewerkers en studenten van de TU Delft. Vijf daarvan stellen we in de aanloop naar de verkiezingen op woensdag 20 maart aan je voor.

• Naam: Anneke Kraamer
  • Partij: GroenLinks, plek 14
  • Connectie TU Delft: Masterstudent chemical engineering

Waarom sta jij op de lijst?

“Tijdens mijn bestuursjaar bij de VSSD, de Delftse studentenvakbond, demonstreerde ik naast Dwars (de jongerenorganisatie van GroenLinks – red) tegen het leenstelsel. Daarna ben ik lid geworden van Dwars en een half jaar later ook van GroenLinks, omdat ik mij kon vinden in hun standpunten over duurzaamheid.  Er zijn grote problemen met het klimaat waar niets aan gedaan wordt. Zo zijn er nu al klimaatvluchtelingen. Voor de gemeente heb ik ook op de lijst gestaan, maar bij de provincie kun je meer verschil maken qua duurzaamheid omdat dit verschillende gemeentes overkoepelt. Zuid-Holland is een kartrekker. als grote dichtbevolkte provincie heeft zij veel impact op de rest van Nederland.”

Hoe kun jij met jouw achtergrond bijdragen aan de Provinciale Staten?

“Vanuit mijn studie heb ik extra vakken gevolgd over duurzaamheid. Bijvoorbeeld vakken over inzet van waterstof of zonne-energie. Ik mis bèta’s en vrouwen in de politiek, dus ik ben nu aan zet! Bèta’s handelen vaak feitelijk, en wachten af tot zij kennis hebben voordat ze stelling nemen. Alfa’s beginnen eerder met discussiëren. Bèta’s zijn doelgericht en ik herken dat bij mezelf ook. Ik wil een plan hebben met een duidelijk begin en een duidelijk einddoel.”

In het partijprogramma van GroenLinks staat dat Zuid-Holland in 2022 CO2-neutraal is, wat vind je daarvan?

“Ambitieus, maar daar wil ik aan werken. Als politieke partij is het je taak om ambitieuze ideologieën uit te dragen. Het is vooral lastig om met bedrijven om te gaan die flink aan de weg moeten timmeren. Andere partijen zijn bijzonder conservatief en willen niet teveel veranderen uit angst voor afbrokkeling van de economie. Maar, wat heb je aan een goede economie wanneer al het geld opgaat aan het terugdraaien van de ecologische schade? Ik vind het mooi om te zien dat we erkenning krijgen voor waar wij als GroenLinks al dertig jaar tegen strijden: klimaatverandering.”

Wat mag er van jou veranderen in de provincie?

“In Zuid-Holland zijn bedrijven gevestigd die veel vervuilen en weinig belasting betalen. We willen duurzame bedrijven minder belasten. We willen aan het begin van de supply chain ingrijpen, waar de vervuiling start. Daarbij speelt circulaire economie een faciliterende rol. Als we nu niet ingrijpen, worden de gevolgen desastreuzer en duurder om op te lossen. Concluderend zou ik dus CO2-belasting als eerste invoeren.”

Dit artikel is geschreven door Rebecca Rehorst (24), LDE-trainee bij HR Development & Mobility. LDE is het samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmusuniversiteit Rotterdam.

Dit is het slot van een vijfdelige serie over TU Delftenaren die kandidaat staan voor de Provinciale Statenverkiezingen. Lees de eerdere interviews met Leo Oorschot (PvdA), Frank Mols (D66) Marcel Ludema (VVD) en Giel Wind (CDA).

Vragen over de waterschapsverkiezingen? Delftse experts maken je wegwijs.

Rebecca Rehorst / Freelance medewerker