Ongecategoriseerd

Verkiezingen voor de provincie: wat wil de VVD?

Op 20 maart mogen we stemmen op de mensen die ons vertegenwoordigen binnen de provincie. Delta sprak vijf TU’ers die op de kieslijst staan. Deel 1: Marcel Ludema (VVD).

TBM-docent Marcel Ludema: “We proberen als Statenleden aan te sluiten bij thema’s die hier op de campus spelen.” (Foto: Sam Rentmeester)

Misschien vraag je je af: wat doen de Provinciale Staten en waarom zou ik daarvoor moeten stemmen? De Provinciale Staten hebben invloed op je directe leefomgeving. Denk hierbij aan infrastructuur, gebiedsinrichting, en energie. Op de kieslijst staan ook medewerkers en studenten van de TU Delft. Vijf daarvan stellen we vanaf vandaag aan je voor.

• Naam: Marcel Ludema
  • Partij: VVD, lijstduwer
  • Connectie TU Delft: Docent-onderzoeker faculteit Techniek, Bestuur en Management

Waarom sta je op de lijst?

“Ik heb al een keer in de Provinciale Staten gezeten. Mijn kandidatuur nu is een soort steun voor de partij. Ik vind het belangrijk dat er steun voor de partij komt, of ze nou op mij stemmen of mijn collega’s. Niet alles in het verkiezingsprogramma van de VVD spreekt mij aan. Deze partij representeert wel het beste mijn ideeën. Zo vind ik de VVD in het huidige verkiezingsprogramma nogal tolerant over energietransitie, ze hadden scherper mogen inzetten op betaalbaarheid en innovatie.”

Hoe zou jij het verkiezingsprogramma van de VVD invullen?

“Ik vind het belangrijk dat je bestaande middelen niet zomaar weggooit, dat is kapitaalvernietiging. Gas is bijvoorbeeld een schone energiebron, maar daar gaan we van af en daarmee worden we afhankelijk van Rusland. Voor veel industrie, bijvoorbeeld de chemische industrie, blijft gas en steenkool nodig. Kernenergie lijkt mij een goede zaak. Ik zie toekomst in thorium, daar zou de overheid meer mee moeten doen.”

Wat voor invloed hebben de Provinciale Staten op studenten en medewerkers van de TU Delft?

“We proberen als Statenleden aan te sluiten bij thema’s die hier op de campus spelen. Zo heb ik er een motie doorheen gekregen voor het opzetten van een energiecampus. Verder zouden onderzoekers van de TU Delft meer betrokken kunnen worden bij initiatieven van de Staten. Belangrijk vind ik dat we in Zuid-Holland talent vasthouden, door voor deze groep genoeg woningen te creëren en daarnaast goed en relevant onderwijs te stimuleren. Dat maakt deze regio economisch sterk.”

Wat mag er van jou veranderen in de provincie?

“Door grond op meer manieren te benutten, kunnen we beter omgaan met de beperkte ruimte in de Randstad. We moeten meer aan de toekomst denken. Zo verzakt het Groene Hart. Door delen onder water te zetten houd je ruimte voor zowel duurzame landbouw als bebouwing en schep je ook ruimte voor bijvoorbeeld aquacultuur en drijvende zonnepanelen. Daarvoor is visie nodig. Het gaat niet om de huidige generatie maar om onze kleinkinderen. Ook ben ik voor kustuitbreiding waardoor meer ruimte vrijkomt voor toerisme, landbouw en wonen.”

Dit artikel is geschreven door Rebecca Rehorst (24), LDE-trainee bij HR Development & Mobility. LDE is het samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmusuniversiteit Rotterdam.

Lees hier interview met de andere TU-kandidaten Leo Oorschot (PvdA), Frank Mols (D66), Giel Wind (CDA) en Anneke Kraamer (GroenLinks).

Vragen over de waterschapsverkiezingen? Delftse experts maken je wegwijs.

Rebecca Rehorst / Freelance medewerker