Ongecategoriseerd

Verkiezingen voor de provincie: wat wil de PvdA?

Op 20 maart mogen we stemmen op de mensen die ons vertegenwoordigen binnen de provincie. Delta sprak vijf TU’ers die op de kieslijst staan. Deel 4: Leo Oorschot (PvdA).

Leo Oorschot: "Ik vind: als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen. Gelukkig zijn veel studenten erg betrokken bij de politiek.” (Foto: Sam Rentmeester)

Een kunstmatig aangelegd schiereiland, bijvoorbeeld langs de kust van Hoek van Holland, biedt volgens Oorschot kansen om een nieuwe klimaatneutrale stad te bouwen met betaalbare woningen, circulaire economie, glastuinbouw en natuurontwikkeling met echte duinen.

Wat zou jij veranderen in de provincie?

“Een kunstmatig aangelegd schiereiland, bijvoorbeeld langs de kust bij Hoek van Holland. De kust is daar nu niet goed beschermd en onaantrekkelijk. Dit geeft een kans om een nieuwe klimaatneutrale stad te bouwen met betaalbare woningen, circulaire economie, glastuinbouw en natuurontwikkeling met echte duinen. De Denen hebben in Kopenhagen al een heel nieuw eiland aangelegd en bebouwd. Zij werden geïnspireerd door de zandmotor in Nederland. Als je voldoende hoogte maakt, zou de stijgende zeespiegel geen probleem moeten zijn. Er zitten nu vooral veel mensen met een bestuursachtergrond in de politiek, maar ik wil meer doeners in het bestuur. Tuinders uit het Westland bijvoorbeeld, die ondervinden hoe beleid in de praktijk uitpakt. Ook mensen met een technische achtergrond zijn nodig in de politiek.”

Dit artikel is geschreven door Rebecca Rehorst (24), LDE-trainee bij HR Development & Mobility. LDE is het samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmusuniversiteit Rotterdam.

Lees ook de interviews met Frank Mols (D66) Marcel Ludema (VVD) en Giel Wind (CDA).

Vragen over de waterschapsverkiezingen? Delftse experts maken je wegwijs.

KaartHoekvanHolland_schiereiland_LeoOorschot.jpg

Een kunstmatig aangelegd schiereiland, bijvoorbeeld hier langs de kust van Hoek van Holland, biedt volgens Oorschot kansen om een nieuwe klimaatneutrale stad te bouwen met betaalbare woningen, circulaire economie, glastuinbouw en natuurontwikkeling met echte duinen. (Foto: Leo Oorschot)

Misschien vraag je je af: wat doet de provincie voor mij en waarom zou ik mijn bed uitkomen voor deze verkiezingen? In deze serie vertellen TU-medewerkers en -studenten die op de kieslijst staan waarom het volgens hen belangrijk is om te gaan stemmen.

• Naam: Leo Oorschot
  • Partij: PVDA, plek 11
  • Connectie TU Delft: Architect en urbanist, praktijkdocent Bouwkunde

Waarom sta jij op de lijst?

”Ik werd pas politiek actief toen ik in mijn studententijd van het platteland naar de Haagse Schilderswijk verhuisde. Dat was een cultuurshock. De bewoners waren radeloos vanwege de dicht getimmerde huizen vol verslaafden, geweld en vuil in de wijk. Mijn buren zagen mij elke dag met mijn tekenkoker lopen en vroegen of ik hen wilde vertegenwoordigen bij de stadsvernieuwing. Dat ben ik toen gaan doen en zo rolde ik op jonge leeftijd in de lokale politiek en PvdA. Gewoonweg omdat het mij raakt wat er om mij heen gebeurt. Door mijn werk als architect kwam ik erachter dat de provincie heel belangrijk is, omdat dit orgaan overkoepelend is voor de verschillende gemeentes in Zuid-Holland. Er worden belangrijke beslissingen genomen over infrastructuur, mobiliteit, natuur, energietransitie en woningbouw.”

Wat vind jij van de politieke betrokkenheid van jongeren?

“Mijn kinderen hebben weinig interesse in politiek, maar klagen wel over het feit dat ze geen betaalbare woning kunnen vinden en dat het openbaar vervoer niet goed functioneert. Hetzelfde gebeurt in Engeland met de Brexit, waar de opkomst onder de jeugd laag was. Ik vind: als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen. Gelukkig zijn veel studenten erg betrokken bij de politiek.”

Hoe wil de PVDA zorgen dat er meer woningen komen voor starters?

“Ik vind zelf dat de woningcorporaties weer een grotere rol moeten krijgen. Ze hebben nu geen geld meer om sociale huurwoningen te bouwen, want ze moeten een enorme verhuurderheffing betalen. Dat is een gemiste kans. Daarnaast zie ik dat er geen ruimte is om bij te bouwen in de grote steden. In Den Haag slopen ze goedkope gebouwen om enorme flats te bouwen. Dit vind ik geen goed plan. Mensen willen niet gedwongen in 140 meter hoge torens wonen. Daarnaast is het heel duur om zulke hoge torens te bouwen, want dan kom je boven de magische grens van 70 meter. Daarboven worden andere eisen gesteld aan bouwmaterialen, liften, installaties en brandveiligheid. De verhouding schacht-nuttig woonoppervlak wordt heel ongunstig. Dit is al lang bekend, maar blijkbaar niet bij politici.”

Wat zou jij veranderen in de provincie?

Lees ook de interviews met Frank Mols (D66) Marcel Ludema (VVD), Giel Wind (CDA) en Anneke Kraamer (GroenLinks).

Vragen over de waterschapsverkiezingen? Delftse experts maken je wegwijs.

Rebecca Rehorst / Freelance medewerker