Verkiezingen voor de medezeggenschap: wat moet iedereen weten?

Wat speelt er op faculteiten? Wat is er aan de hand binnen de universiteitsdienst? Waarover maakt de ondernemingsraad zich druk? Met de medezeggenschapsverkiezingen voor de deur probeert Delta in kaart brengen welke onderwerpen kiezers in de gaten moet houden. Dat doen we graag samen met onze lezers.

Waar gaat het heen met de TU Delft? (Foto: Thomas Zwart)

Op 6 en 7 november zijn er op de TU Delft verkiezingen voor de ondernemingsraad en de lokale medezeggenschapsraden. Die zogeheten onderdeelcommissies (odc’s) zijn er op alle faculteiten, ook de universiteitsdienst heeft er één. De medezeggenschap is een onlosmakelijk onderdeel van de universitaire democratie; deze raden maken het mogelijk dat TU-medewerkers invloed hebben op beleid en strategische keuzes.

Maar hoe de leden van deze raden werken en over welke onderwerpen zij zich buigen, blijft vaak onzichtbaar. Dat kan een teken zijn dat alles goed gaat; geen nieuws is immers goed nieuws. Het gebrek aan zichtbaarheid is echter onhandig als nieuwe kandidaten zich verkiesbaar moeten stellen en later als medewerkers kunnen stemmen.

Bijdragen aan verbinding

Delta wil hierin verandering brengen door de komende weken voor de faculteiten, de universiteitsdienst en de universiteit als geheel in kaart te brengen wat nu en de komende jaren de onderwerpen zijn die kiezers in de gaten moeten houden.

We gaan spreken met de medezeggenschap zelf, maar ook met bestuurders, met studenten en andere belanghebbenden als en wanneer zij zich aandienen. De redactie roept lezers nadrukkelijk op zich te mengen in het gesprek – op welk moment dan ook – voor tips, aanvullingen of nieuwe perspectieven. Om dat gemakkelijk te maken zijn hier de contactgegevens van de verschillende ‘correspondenten’:

• Connie van Uffelen: ondernemingsraad, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en Bouwkunde (BK);
  • Jos Wassink: Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), Technische Natuurwetenschappen (TNW);
  • Tomas van Dijk: Techniek, Bestuur en Management (TBM), Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE);
  • Roos van Tongeren: Industrieel Ontwerpen (IO), Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI);
  • Saskia Bonger: Universiteitsdienst (UD).

Met dit project hopen wij bij te dragen aan meer verbinding binnen de universiteit. Houd ons in de gaten en laat van je horen.

Lees ook:

Gezocht: medewerkers die invloed willen – een interview met Anke Schols, voorzitter van de FNV-fractie in de ondernemingsraad, over waarom medewerkers zich kandidaat moeten stellen voor or of odc.

‘TU moet niet in een ivoren toren leven’ – over het Instellingsplan 2018-2024

Hoofdredacteur Saskia Bonger