Verkiezingen verlopen rustig

Wie op 19 mei kwam stemmen, zag zich geplaatst voor een wirwar van tafels, formulieren en stembussen. Er kon gestemd worden voor de facultaire studentenraad, de centrale studentenraad, de onderdeelscommissies van de ondernemingsraad en de Delftse Studenten Raad, het ‘parlement’ van de VSSD.

Pas tussen de middag wordt het een beetje druk in de stembureaus, omdat dan de studenten komen. Bij Werktuigbouw plukt Oras netsurfers achter de computer vandaan en dirigeert ze naar de stemhokjes. ,,Veel studenten denken dat ze niet mogen stemmen als ze hun oproepkaart zijn vergeten”, zegt een Oras-lid. ,,Maar met alleen de collegekaart kun je ook je stem uitbrengen.”

De opgeporde werktuigbouwers krijgen de geel-groene folder in de hand geduwd. Er zijn regels gesteld aan aan de beïnvloeding van het stemgedrag; stemmenwervers mogen zich niet ophouden in een straal van vijftien meter rond het stembureau. Daar klaagt een medewerkster overigens over de stembiljetten: van zowel Werktuigbouw als Maritiem zijn ze groen. ,,We moeten ze straks allemaal weer openvouwen en rangschikken.”

Het gebied rond de Aula ademt de sfeer van verkiezingen. De bekende spandoeken zijn weer boven de Mekelweg getakeld. Oras deelt pamfletten uit en heeft een eigen terras opgebouwd, naast het postkantoortje. ‘Gratis koffie, bier…’, schreeuwt een tekstbord. De toevoeging ‘één gulden’ is door de kleine lettertjes pas leesbaar als je al op het terras staat. Onder een parasol puft SR-voorzitter Mieke De Schepper even uit van haar laatste activiteit; pannenkoeken bakken op het eeuwfeestterrein van Virgiel.
Die gozer

Op het grasveld voor de Aula zitten twee IO-studentes. Ja, ze hebben gestemd. ,,Op Oras, omdat die gozer het wel goed deed tijdens het college.” Voordien hadden ze nog geen idee op wie ze gingen stemmen, maar beiden zijn ervan overtuigd dat Aag en Oras niet veel van elkaar verschillen. Nee, ze waren niet gaan stemmen als ze vandaag geen college hadden gehad.

Bij de ingang van IO is studievereniging i.d met witte ballonnen prominent aanwezig. Met een schuin oog wordt gekeken naar concurrent Oras, die enkele meters verder staat te werven. Binnen wacht een lange rij studenten en medewerkers om hun stem te mogen uitbrengen. Dat is uitzonderlijk, want elders heerst een opmerkelijke rust rond de stembureaus.

Wordt er onder studenten op deze dag weinig vernomen van Aag, bij de verkiezingen voor de onderdeelscommissies van de ondernemingsraad is er al helemaal geen sprake van campagnevoeren. Alleen bij Technische Natuurkunde staat een onbeheerde tafel in de hal met promotiespullen van CMHF. Een paar stickers, wat potloden en een button. Er is verder niemand te bekennen, ook is onduidelijk waar nu gestemd moet worden. Bij de stembussen wordt al rekening gehouden met een lage opkomst.

,,