Verkiezingen studentenraad: Lijst Bèta wint zetel

Een kleine verschuiving binnen de studentenraad: Lijst Bèta heeft een zetel afgesnoept van Oras. De zetelverdeling is nu zes voor Oras en vier voor Lijst Bèta.

Lijst Bèta en Oras voerden twee weken campagne op de campus. (Foto: Justyna Botor)

“We zijn extreem blij”, reageert Lijst Bèta-voorzitter Saraf Nawar uitgelaten aan de telefoon. “We gingen dit jaar voor een zetel extra en dat is gelukt.” Nawar denkt dat de campagne van Lijst Bèta succesvol was dankzij de mix van offline en online zichtbaarheid en het feit dat ze met vijf in plaats van vier potentiële raadsleden campagne hebben gevoerd. “We hebben het beste van twee werelden gepakt. Op de campus zijn we duidelijk aanwezig geweest en hebben we met allerlei studenten gepraat. Maar ook online waren we bijvoorbeeld zichtbaar met video’s waarin we uitleggen wat we als studentenraadspartij doen en waar we voor staan.”

Bij voorgaande verkiezingen leek de zetelverdeling steevast in beton gegoten: tussen 2013 en 2021 behaalde Oras steevast zeven en lijst Béta drie zetels. Alleen in de uitslag van 2012 stond de teller van Lijst Bèta op vier en die van Oras op zes. Lijst Bèta is opgericht in 2011 en Oras in 1973, al heette de partij toen nog Studenten Centrum Groep (SCG).

‘Gelukkig heeft Oras nog steeds een ruime meerderheid’

Voorzitter Maarten de Nooijer van Oras vindt het jammer dat zijn partij het aankomend jaar met een zetel minder in de studentenraad moet doen. “Maar gelukkig hebben we nog steeds een ruime meerderheid. Dat stemt ons positief. Ook aankomend jaar gaan we ons hard maken voor studentenbelangen.”

Opkomst
Het opkomstpercentage voor de verkiezingen lag dit jaar met 29,8 procent hoger dan de afgelopen twee jaar (27,6% in 2021 en 27,9% in 2020), maar lager dan de jaren daarvoor (35,4% in 2019, 38,1% in 2018 en 44,2% in 2017). Zowel De Nooijer als Nawar denkt dat de naweeën van de coronacrisis het opkomstpercentage hebben beïnvloed. Nawar: “Het is mooi dat er meer studenten zijn gaan stemmen dan de twee jaar hiervoor, maar het percentage ligt alsnog lager dan in 2019, 2018 en 2017. Ik denk dat dit komt doordat nog niet iedere student fulltime terug is op de campus.”

Tijdens de coronajaren 2021 en 2020 voerden de partijen alleen online campagne. “Super dat we nu weer op de campus zichtbaar mochten zijn”, zegt De Nooijer. “Het was waanzinnig leuk om weer op de campus gesprekken aan te knopen om aan studenten uit te leggen wat we doen en waar we voor staan.”