Verkiezingen mede zeggenschap nog onzeker

Wie wil zich kandideren voor de ondernemingsraad en de onderdeelcommissies? Die vraag wordt voor de medezeggenschap steeds prangender nu de aanmeldtermijn bijna sluit.

Alleen bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek lijkt het momenteel tot verkiezingen te komen. (Foto: Lucas de Leeuw)

De verkiezingen voor de ondernemingsraad (or) en de tien onderdeelcommissies staan gepland op 3 en 4 november, maar de kans is groot dat er net als drie jaar geleden door een gebrek aan kandidaten geen of alleen lokale verkiezingen nodig zijn. Dat laat or-voorzitter Biemla Sewnandan weten. Zij roept medewerkers op om zich alsnog te kandideren. Dat kan tot 6 oktober 17.00 uur.

Precieze cijfers van de huidige animo heeft Sewnandan niet. Volgens haar informatie zijn er momenteel negentien mensen met interesse voor de or, onder wie dertien medewerkers die er nu al in zitten. En dat terwijl de raad er vanaf dit jaar twee zetels bij krijgt vanwege het gestegen aantal TU-medewerkers. Voor de vorige verkiezingen waren er precies evenveel kandidaten als zetels: 23. De vraag is of het lukt om nu 25 mensen, en het liefst meer, te interesseren voor een plek in de medezeggenschap.

Onderbezet
Zelf stopt Sewnandan na de overdracht. De voorzitter heeft soms veel hectiek meegemaakt, vertelt zij. Zij zag collega’s met pensioen gaan, waardoor er nu nog maar vijftien zetels bezet zijn. “Soms ben je echt overuren aan het maken. Dat hoort erbij, maar aan mijn eigen werk bij ict ben ik daardoor minder toegekomen. Ik wist aan het begin dat het voor één periode zou zijn en op die voorwaarde heb ik steun van mijn ict-collega’s.”

Sewnandan verwacht dat het wellicht alleen bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek tot verkiezingen zal komen. Or-secretaris Erik Louw laat namens de kiescommissie weten dat er niets zeker is zolang er geen kandidatenlijsten zijn ingeleverd. Wel weet hij te vertellen dat negen van de tien onderdeelcommissies (odc’s) momenteel onderbezet zijn. Alleen de lokale medezeggenschap bij QuTech heeft genoeg leden. Op de acht faculteiten en bij de universiteitsdienst is het krap.

Nieuwe partij
Toch is Louw, die ook afscheid neemt, niet pessimistisch. “We horen af en toe bemoedigende berichten en ik heb het idee dat lidmaatschap van or en odc nu meer leeft dan drie jaar geleden. Wij hebben de afgelopen drie jaar meer aan pr gedaan en medewerkers stellen ons vaker vragen.”

Promovendi proberen zich te verenigen in een lijst

De odc’s hebben samen recht op 114 zetels, waarvan er tien worden bezet door or-leden. Mensen die zich kandidaat willen stellen voor de medezeggenschap, moeten minimaal zes maanden in dienst zijn en zich aansluiten bij een partij, zoals FNV of Democratisch Beleid. Mensen kunnen ook nieuwe partijen oprichten.

Dat zijn de twee leden die nu de or-fractie van CMHF/AC-HOP/CNV bezetten van plan. Marleen Keijzer en Maarten Bakker gaan samen met een derde kandidaat verder onder de naam Academisch Belang. De reden dat zij CMHF/AC-HOP/CNV verlaten, is volgens Keijzer doordat er weinig contact meer is met de vakbonden die de lijst van oudsher ondersteunen. “De vakbonden en hun structuren zijn veranderd. Daarom gaan wij nu onafhankelijk verder.” Of haar oude lijst wellicht toch verder gaat, is momenteel niet duidelijk.

Daarnaast is er nog een initiatief dat mogelijk het aantal kandidaten vergroot. Net als drie jaar geleden proberen promovendi zich te verenigen in een lijst. Of dat zal lukken, is ook nog niet bekend. Louw: “Dit is een initiatief dat ondersteuning behoeft, omdat deze groep van het personeel nauwelijks in de or is vertegenwoordigd.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl