Opinie

Verkiezingen en Delta

De keuze om dit jaar geen inhoudelijke discussie tussen de lijsttrekkers, maar een reportage over de persoonlijke achtergronden te plaatsen (Delta 15), draagt bij aan onduidelijkheid. Dit werd in Delta 16 nogmaals benadrukt door op verkiezingsdag wel interviews te plaatsen met de uitstraling dat er niks te kiezen is. Geïnterviewden met een weloverwogen keus waren niet geplaatst. Het lijkt wel alsof Delta geen verschil wil zien!

De uitslag van de studentenraadsverkiezingen (Delta 17) werd door Delta gebruikt om de ’tegenvallende’ opkomst aan te halen. De opkomst had ik natuurlijk graag hoger gezien, maar met een opkomst van 36 procent laten de studenten hier duidelijk hun betrokkenheid zien. In vergelijking met de Universiteit van Amsterdam (11 procent) en Leiden (20 procent) doet Delft het goed. In Groningen, qua studentenstad vergelijkbaar met Delft, kan men drie weken lang stemmen en is de opkomst evenals vorig jaar veertig procent.

Uiteraard hebben we ingezet op een hogere opkomst, dat is helaas niet gelukt, maar het begint met ambitie.

Marten Hillen, studentenraadslid namens Oras.

Naschrift redactie: Het was de lijsttrekker van Oras zelf die zei gemerkt te hebben dat veel studenten het verschil tussen Oras en AAG niet kennen, zoals het ook diezelfde lijstrekker was die twee weken daarvoor had gezegd dat “de opkomst dit jaar fors omhoog kan. Ik streef naar een opkomst van ruim boven de veertig, misschien wel vijftig procent.”

Vorige week werd in de Delta de quote ‘veel studenten weten het verschil niet tussen Oras en Aag’ aangehaald in het bericht over de uitslag van de studentenraadverkiezingen. Delta heeft bijgedragen aan een minder duidelijk beeld rondom de studentenraad en haar partijen. Alle betrokkenen bij de studentenraad kunnen de verschillen zien. Ook Delta, die de studentenraad gedurende het jaar regelmatig spreekt en alle vergaderingen kan bijwonen.

Marten Hillen, studentenraadslid namens Oras.