Verkeersverbetering in China

Wat houdt verkeersmanagement in?

,,Dynamisch verkeersmanagement probeert de bereikbaarheid van steden en de verkeersveiligheid van alles wat op de weg rijdt te verbeteren. De middelen die we daarvoor gebruiken zijn verkeerslichten, reis- en route-informatievoorzieningen boven de weg. Maar ook de anwb-reisinformatie behoort daartoe.”

Waarom gaan Delftenaren naar China om trainingen te geven?

,,Sinds twee jaar wisselen de TU Delft en China kennis uit op het gebied van intelligente verkeerssystemen en geef ik trainingen. Onze sectie heeft in 2001 een aanvraag voor dit onderzoek gedaan bij het ministerie van buitenlandse zaken en dit is een vervolg daarop. De universiteiten en onderzoeksdiensten in China zijn minder bekwaam in het regelen van verkeer dan in de aanleg van wegen, tunnels en grote bruggen. In China zijn dan ook veel verbeteringen mogelijk op het gebied van verkeersmanagement.”

Zoals ?

,,De toepassing van routepanelen. Kom je in Nederland een routepaneel tegen met de mededeling dat er twee kilometer file aankomt, dan heb je daarna een keuze om de snelweg te verlaten of niet. In China staan de borden op punten waar geen keuze meer mogelijk is. Of er staan teksten op waar de bestuurder niets aan heeft, zoals ‘blijf beleefd’ en ‘gooi geen vuil uit het raam’. Heel interessant, maar daar zijn ze niet voor. Een ander voorbeeld zijn kruispunten in Peking. Dat zijn gigantische asfaltvlakten. Een voetganger die de weg oversteekt doet daar een minuut over. Daardoor staan stoplichten voor zowel voetgangers als auto’s lang op rood en groen. Wij zijn bezig daar oplossingen voor te vinden.”

Jullie vergelijken verkeersproblemen in Beijing, Rotterdam, Amsterdam en Shanghai om daarna methoden te ontwikkelen en te testen met als resultaat minder file. Zijn die steden wel te vergelijken?

,,Autowegen met op- en afritten lijken overal op elkaar. Amsterdam heeft niet zulke brede wegen als Peking, maar het Kleinpolderplein in Rotterdam heeft wel weer de allure van de infrastructuur in een Chinese stad.”

Wanneer is het project geslaagd?

,,Helemaal de files oplossen, is een te grote taak. Toch willen we manieren vinden en testen om zo’n dertig procent van de files rond de vier steden te verminderen. En vermoedelijk passen de modellen die we ontwikkelen op alle andere wereldsteden. ”

Professor Henk van Zuylen van de sectie transport en planning (Citg) organiseert verkeersmanagementtrainingen in China. Onlangs ondertekende hij samen met onderzoekers van het Chinese Research Institute of Highway een werkprogramma waarin de trainingen worden voortgezet. Daarnaast gaan ze samen onderzoek doen naar verkeersmanagement op stedelijke randwegen.

Wat houdt verkeersmanagement in?

Waarom gaan Delftenaren naar China om trainingen te geven?

Zoals ?

Wanneer is het project geslaagd?