Verhuizing

De eerste bewoners betrokken dinsdag de derde toren van de Balthasar van der Polweg. De nieuwe studentenflat biedt plaats aan ruim vierhonderd studenten.

De vier ouderejaars studenten op de foto huren een woning met gedeelde voorzieningen op de dertiende etage.  Hun huur bedraagt 408 euro de man voor kamers van 20 vierkante meter, dit is gelukkig inclusief een voorschot stookkosten. Op het moment dat de planten nog hun plek moeten krijgen, heeft hun huis al wel een naam: Balbotsboys.

Gisteren overhandigden de landelijke studentenbelangenorganisaties aan staatssecretaris Halbe Zijlstra een door ruim 100 duizend studenten ondertekende petitie en verhalen die studenten hadden doorgegeven via minimaalnominaal.nl.

Eenduidige signaal
Volgens de VSSD is met de massale ondertekening en het persoonlijk aanbieden van de petitie en verhalen een eenduidig signaal afgegeven tegen de maatregel om meer dan één jaar studievertraging zwaar te bestraffen. De verwachting is dat de maatregel veel studenten en de Technische Universiteit Delft zal treffen.

Boetes
Zijn organisatie vindt het ‘kwalijk dat veel studenten die het niet verdienen ook boetes gepresenteerd krijgen. Honderden verhalen op minimaalnominaal.nl tonen dat volgens de bond. Freek Lamboo, voorzitter van de VSSD: “Meer dan 100.000 keer is deze petitie ondertekend. De politiek mag deze studenten niet negeren.”

Vandaag bieden vijftien organisaties, verenigd in ‘Bètastudenten van Nederland’ in Den Haag een manifest aan tegen de plannen van het kabinet.