Verenigingen beginnen met schaakcompetitie

In Delft is in september een schaakcompetitie begonnen voor teams van studentenverenigingen. Inzet van de competitie is de ‘Studs Cup’. De Bolk en Wolbodo staan op dit moment bovenaan.

br />
De ‘Studs Cup’ is volgens de organisatie opgezet met een tweeledig doel: om het schaken, ,,bij uitstek een sport voor intelligentia”, onder de Delftse studenten te stimuleren. En om het contact tussen de verenigingen onderling te verbeteren. De naam ‘Studs’ is geen afkorting, maar een verwijzing naar het Engelse woord stud. De naam is gekozen omdat hij verwijst naar het schaakpaard en tevens de competitie een ‘stoer’ imago geeft.

Het initiatief voor de competitie werd in juni genomen door schakers van Sint Jansbrug en Wolbodo. Een inderhaast belegde vergadering leerde dat de meeste Delftse studentenverenigingen wel brood zagen in het plan. Zodoende werd een speelregelement opgesteld, en werd op een volgende vergadering besloten in september te starten met als deelnemers: Jansbrug, Wolbodo, Paris (DSC), En Passant (Virgiel), de Bond, de Bolk en de Delftse Zwervers. Er wordt gespeeld volgens een poule-systeem waarbij alle deelnemende teams elkaar één keer ontmoeten.

Er zijn inmiddels in de competitie al bijna twee volle rondes gespeeld, waarvan de uislagen zijn:
Eerste ronde:

En Passant (Virgiel) – Jansbrug 3 – 1

Zwervers – de Bolk 1 – 3

Wolbodo – Paris (DSC) 4 – 0
Tweede ronde:

de Bolk – Wolbodo 2 – 2

Jansbrug – Zwervers4 – 0

Nog te spelen:

de Bond – En Passant (Virgiel) 24/10

Deze uitslagen geven de volgende tussenstand:

gespeeld: matchpunten: bordpunten:

1. Wolbodo 2 1½ 6

2. de Bolk 2 1½ 5

3. Jansbrug 2 1 5

4. En Passant 1 1 3

5. Zwervers 2 0 1

6. Paris 1 0 0

7. de Bond 0 0 0

Opvallend is de 4-0 overwinning van Wolbodo op favoriet Paris, terwijl Wolbodo vervolgens tegen de Bolk niet verder wist te komen dan gelijkspel. Opmerkelijk in de tussenstand is dan ook dat outsiders Wolbodo en de Bolk bovenaan staan. Hierbij dient overigens opgemerkt te worden dat niet alle teams evenveel partijen gespeeld hebben. Afgaande op verliespunten staan EnPassant en de Bond er met nul verliespunten het beste voor.

Eerste ronde:

En Passant (Virgiel) – Jansbrug 3 – 1

Zwervers – de Bolk 1 – 3

Wolbodo – Paris (DSC) 4 – 0
Tweede ronde:

de Bolk – Wolbodo 2 – 2

Jansbrug – Zwervers4 – 0

Nog te spelen:

de Bond – En Passant (Virgiel) 24/10

Deze uitslagen geven de volgende tussenstand:

gespeeld: matchpunten: bordpunten:

1. Wolbodo 2 1½ 6