Vereniging oprichten in coronatijd: ‘Begroting kan het raam uit’

Studentendansvereniging D.S.D.A. Dynamic zag het levenslicht na het uitbreken van de coronacrisis. En dat heeft na- én voordelen: “We zijn geen geld kwijt aan zaalhuur.”

Ook de bestuursfoto van Dynamic is coronaproof. (Foto: Dynamic)

Vlak nadat de eerste coronabesmettingen Nederland binnen slopen, besloten vijf TU-studenten de studentendansvereniging D.S.D.A. Dynamic op te richten. Sinds drie maanden kunnen leden en geïnteresseerden bij Dynamic eenmalige dansworkshops en langere cursussen volgen. Voorlopig is dat – vanwege de coronamaatregelen – allemaal digitaal. Bestuursleden Maxime Hoekstra (net klaar met haar bachelor technische wiskunde) en Pak Long Cheung (masterstudent integrated product design) vertellen via Zoom hoe het is om een vereniging op te richten tijdens een pandemie.

Dansen kan bij X of bij de andere (studenten)dansverenigingen die Delft telt. Wat voegen jullie toe?

Pak Long: “We zijn met vijf bestuursleden en allemaal misten we iets in Delft. Een vereniging waarbij het sociale gedeelte net zo belangrijk is als het dansen. We willen leden echt met elkaar verbinden door middel van dans. Denk bij ons dus niet alleen aan dansworkshops, maar ook aan nakletsen na de les, borrelen en – als de coronacrisis voorbij is –activiteiten zoals gamenights of het bezoeken van een dansvoorstelling.”

Maxime: “Daarnaast zijn andere verenigingen vaak gericht op partnerdans. Bij ons kun je juist genres doen die je niet of nauwelijks bij X of andere verenigingen in Delft vindt, zoals jazz, hip-hop, modern en ballet.”

Jullie zijn tijdens de coronacrisis begonnen. Een ongelukkigere timing kan bijna niet.

Maxime: “Klopt, corona is een flinke hobbel op de weg. Toen het plan voor Dynamic echt vaart kreeg, was corona er al. Niemand in Nederland zag toen aankomen hoe groot de impact zou zijn, laat staan wij als bestuur. We hebben één coronaproof fysieke workshop gehad, maar daarna moest alles digitaal.”

Pak Long: “Dat digitale aspect maakt het lastiger om die band te kweken tussen nieuwe leden. Een online les is afstandelijker. Je blijft bijvoorbeeld niet hangen om nog even te kletsen na een les via Zoom.”

Maxime: “Toch vinden we het vooral een leuke uitdaging. Je moet ontzettend flexibel zijn. Zo hadden we van tevoren een begroting opgesteld. Die kan nu wel het raam uit. Zoals ik het zie, zitten we vanwege de coronamaatregelen in een dal en kan het in de toekomst alleen maar beter gaan. Overigens heeft het ook voordelen om een vereniging te beginnen tijdens een pandemie.”

Oja, welke voordelen dan?

Maxime: “Om bij de begroting te blijven: we organiseren nu al onze workshops digitaal, waardoor we geen geld kwijt zijn aan zaalhuur. Daarnaast is zo’n digitale workshop laagdrempelig. Studenten kunnen gewoon meedoen vanuit hun kamer. Je merkt dat veel studenten wanhopig op zoek zijn naar dingen om vanuit hun eigen kamer te doen. We zien steeds nieuwe gezichten voorbij komen in Zoom.”