Verdeeldheid over bevriezen studiefinanciering

Binnen de TU Delft wordt verdeeld gereageerd op de plannen van het kabinet om de studiefinanciering in 2011 en 2012 te bevriezen.

Het kabinet wil zo in die twee jaar achttien miljoen euro bezuinigen. Studentenvakbond VSSD vindt het ‘onacceptabel dat een land met een zelf benoemde kenniseconomie besparingen probeert te realiseren die de student direct raken’. Gewezen wordt op de eerdere verhoging van het collegegeld. De VSSD stelt dat tegelijk de kosten voor huur en levensonderhoud stijgen. Hoger onderwijs zou weer iets voor de elite worden.

De VSSD roept studenten op om 22 september naar het Plein in Den Haag te komen. De Landelijke Studentenvakbond houdt dan met het Interstedelijk Studenten Overleg, de vereniging van universiteiten en de HBO-raad een hoorcollege waar prominenten pleiten tegen de regeringsplannen.
Collegelid Paul Rullmann vindt het ‘niet de hoogste prioriteit’ om de bevriezing van de studiefinanciering als speerpunt van de actie uit te kiezen. Veel erger vindt hij de dreigende grote bezuinigingen voor het hoger onderwijs en onderzoek. “Tekorten zullen zich op allerlei terreinen manifesteren. Ik vind dat we het over die brede agenda moeten hebben. Bijvoorbeeld over het feit dat het kabinet keer op keer het belang van de kenniseconomie en academisch ondernemerschap benadrukt, maar er intussen genoegen mee neemt dat Nederland op het gebied van onderwijs, kennis en innovatie afzakt naar een gemiddelde plaats op de Oeso-ranglijst. Dat terwijl de ons omringende landen – Duitsland, Frankrijk – wel fors investeren.”

De studentenraad (sr) is bezorgd. Volgens de studentenvertegenwoordigers is bevriezing, na het verhoogde collegegeld en het betalen voor een tweede studie, weer een maatregel die het onderwijs minder toegankelijk maakt. Net als Rullmann wijst de sr op de investeringen in de ons omringende landen en de ambities van het kabinet op het vlak van hoger opgeleiden en een vitale kenniseconomie. De raad steunt de actieoproep van de VSSD.

www.studentendemonstratie.n

Technostarter Heering UAS krijgt 2500 euro subsidie van technologiestichting STW. Met het geld van de valorisation grant wil het bedrijf van TU-alumnus ir. Pieter Wijkstra een onbemand vliegtuigje maken met een spanwijdte van drie meter. Met dat toestel wil Wijkstra een nieuwe techniek testen om het landschap driedimensionaal in beeld te brengen. De techniek, die gebruik maakt van een digitale spiegelreflexcamera, moet kunnen concurreren met nu gangbare gps-apparatuur.

www.studentendemonstratie.nl