Verdachte binnendringen NOS zou TU-student zijn

De man die vanavond gewapend binnendrong bij de NOS, de 19-jarige Tarik Z. uit Pijnacker, zou aan de TU Delft studeren. Het Openbaar Ministerie wil dit niet bevestigen, maar intussen draait de geruchtenmachine op Twitter overuren.

De naam van Z. is inderdaad terug te vinden in het mailadressenbestand van de TU. Onder deze naam staat een student molecular science and technology geregistreerd. Het Openbaar Ministerie benadrukte vanavond op een persconferentie dat het op dit moment geen informatie kan en wil geven over de verdachte. Behalve dat hij 19 jaar is en in Pijnacker woont. Z. wordt verdacht van wederrechtelijke vrijheidsberoving, wapenbezit en bedreiging, nadat hij donderdagavond even voor acht uur het NOS-gebouw gewapend binnenviel en zendtijd opeiste.

Robin Tulp, studiegenoot en ‘goede bekende’, bevestigde vanavond in de live uitzending op NPO 1 dat Z. aan de TU Delft en de Universiteit Leiden studeert. Beide zijn eerstejaars van de studie van beide universiteiten. Volgens Tulp is Z. een ‘normale jongen die naar de sportschool ging en geïnteresseerd was in meisjes met het uitgaan’. Hij had de actie van Z. ‘totaal niet’ zien aankomen.

Tulp beschreef Z., die in een brief schreef bij een hackerscollectief te horen, als een rustige en intelligente jongen ‘die wel wat van computers afwist’. “Maar niet zoveel om je in hoge hackkringen te begeven.”

Volgens Tulp was Z. veel bezig met politiek en hoe de macht van bedrijven en religie, vooral de islam, daarmee te maken hadden. Tulp zei dat daaruit echter nooit viel op te maken dat Z. extremistisch ideologische ideeën had. “Ik weet vrijwel zeker dat hij niet vanuit de islam handelde. Als hij al gelovig was, dan heeft hij dat nooit laten merken. Ik had wel het idee dat hij de wereld een stapje wilde verbeteren.”

Tegen NOS-verslaggever Martijn Bink, die hem sprak terwijl de politie hem afvoerde, zei Z. geen terroristische motieven te hebben gehad. Tijdens de gijzelingsactie zei hij te zijn ingehuurd door inlichtingendiensten. “Daar hebben wij zaken vernomen die de huidige samenleving in twijfel trekken en die gaan we nu naar buiten brengen. ” 98 Hackers zouden klaar staan voor een cyberaanval. Minister van Justitie Ivo Opstelten meldde echter vanavond dat het om een eenmansactie lijkt te gaan.

Studiegenoot Tulp zei dat Z. nog thuis woonde. Vanavond wordt in Pijnacker huiszoeking gedaan bij een palmkwekerij. “Hij dacht eraan volgend jaar op kamers te gaan wonen. Waarschijnlijk in Leiden. Daar woonden meer meisjes, zei hij.” Volgens Tulp was Z. al drie weken niet op college verschenen.