Wetenschap

Verbouwen die school

Naam: ir. Yolanda Steijns (29)Nationaliteit: NederlandseOnderwerp: transformaties in het voortgezet onderwijs: het beter afstemmen van schoolgebouwen op de veranderingen in het voortgezet onderwijsPromotor: prof.i

r. Hans de Jonge (Real-Estate & Housing, faculteit Bouwkunde)

Tussenstand: iets meer dan een jaar bezig

“Eigenlijk ben ik al meer dan drie jaar werkzaam op dit onderwerp. Mijn man werkt op een school die werd verbouwd. Het leek me daarom leuk om af te studeren op de vraag hoe de veranderende gebruikseisen een verbouwing of nieuwbouw beïnvloeden. Kijk, de laatste jaren kent het voortgezet onderwijs een revolutionaire verandering in onderwijsvisie. Het studiehuis, en de tweede fase bijvoorbeeld. Het zwaartepunt daarbij is verschoven van het opdoen van kennis naar het aanleren van vaardigheden. Het gebruik van computers, de grotere verschillen in groepsgrootte en de nadruk op de individuele leerling hebben ook vergaande gevolgen. Dat stelt andere eisen aan de structuur en de indeling van een schoolgebouw.

Na mijn afstuderen heb ik samen met dr.ir. Alexander Koutamanis (computational design bij Bouwkunde . red.) twee jaar aan het boek ‘Onderwijsvisie & Schoolgebouw’ gewerkt. Drie jaar geleden was het niet bij me opgekomen om te promoveren, maar de vraag naar onderzoek op dit onderwerp bleef groot. Er was een plekje voor me bij de leerstoel bouwinformatica van de afdeling real estate & housing, en ik heb geen moment getwijfeld. Sommigen zien het misschien een beetje als een verlengde van mijn afstudeeropdracht, maar het is veel méér dan dat. Gelukkig is het onderwerp actueel en bij veel mensen bekend, waardoor het makkelijk is uit te leggen waarmee ik me bezighoud.

Ik heb nu een contract voor drie jaar. Dat geeft rust. Een groot voordeel van promoveren is bovendien dat het gepaard gaat met veel vrijheid wat betreft tijdsindeling. Zo ben ik op de afdeling een activiteitencommissie begonnen. Ik vond dat er te weinig samenhang was tussen de collega’s naast de dagelijkse bezigheden. Maar gelukkig bleek er animo voor een maandelijkse borrel en een jaarlijks etentje. Intussen wordt er ook gezaalvoetbald.

Mijn creatieve kant kan ik kwijt in het ontwerpen van mijn eigen huis. In Rotterdam-Spangen geven ze lang leegstaande appartementen gratis weg, onder de voorwaarde dat je ze mooi opknapt en er zelf daarna een aantal jaren blijft wonen. Ik ben afgestudeerd bij de afdeling architectuur, en gelukkig kan ik in mijn huis veel dingen toepassen die ik leuk vind.

Sinds de publicatie van het boek ben ik druk met lezingen, workshops en bijeenkomsten. Gemeenten en scholen zijn gelukkig erg geïnteresseerd, maar dat laat soms weing tijd over voor het promoveren zelf. Dat was de reden dat ik minder tijd had voor uitgebreid literatuuronderzoek dan ik eigenlijk had gewild. De gestelde doelen voor het eerste jaar heb ik gehaald, maar voor mijn gevoel loop ik iets achter. Ik hoop dat de uiteindelijke resultaten, methoden en technieken breder toepasbaar zijn dan alleen in het onderwijs, waarvoor ze nu specifiek worden ontwikkeld.” (KvdP)

Naam: ir. Yolanda Steijns (29)

Nationaliteit: Nederlandse

Promotor: prof.ir. Hans de Jonge (Real-Estate & Housing, faculteit Bouwkunde)