Veni’s voor twee TU-onderzoekers

Daniele Cavallo en Atilla Geresdi krijgen een Veni-subsidie van NWO. De twee Delftse onderzoekers krijgen de komende drie jaar beide maximaal 250 duizend euro voor hun onderzoek.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) keert de Veni-subsidies jaarlijks uit aan wetenschappelijk talent dat maximaal drie jaar geleden is gepromoveerd. Dit jaar krijgen 152 onderzoekers een Veni van maximaal 250 duizend euro.

Daaronder dus de Delftse onderzoekers. Daniele Cavallo doet onderzoek naar ‘het genereren van terahertz-golven met microchips’ aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Volgens zijn voorstel zijn terahertzt-golven een uniek type elektromagnetische golven, die potentieel veel toepassingen kennen. Het ontbreekt echter aan een praktische manier om ze te genereren. Cavallo wil nagaan of de microchips die we kennen van mobiele telefoons en computers ook gebruikt kunnen worden voor het maken van terahertz-golven.

Voordat Cavallo naar Delft kwam, promoveerde hij in 2011 cum laude aan de Technische Universiteit Eindhoven. Tussen 2007 en 2011 was hij tevens verbonden aan de antennegroep van TNO in Den Haag. Cavallo werd geboren in het Italiaanse Benevento. Daar studeerde hij in 2007 summa cum laude en met eer af aan de University of Sannio.

Atilla Geresdi doet onderzoek naar ‘fluisteringen van het Majorana-deeltje’ aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Topologische quantum-berekeningen gebaseerd op Majorana-deeltjes bieden volgens Geresdi een ongeëvenaarde bescherming tegen het verliezen van quantum-informatie door interactie met de omgeving. Hij wil een ‘on-chip stralings detector’ bouwen om de quantumruis (fluisteringen) waar te nemen van het mysterieuze Majorana-deeltje. Ook wil hij de haalbaarheid aantonen van topologische quantumbits.

Geresdi is sinds begin 2012 postdoc bij de quantum transport groep van Lieven Vandersypen. De Hongaar promoveerde in 2011 summa cum laude aan de Budapest University of Technology and Economics. Daar had hij ook gestudeerd.