Velox7 team wint in Nevada

Wielrenster Aniek Rooderkerken heeft zaterdag 16 september 2017 in Nevada de World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) voor vrouwen gewonnen met een topsnelheid van 121,5 kilometer per uur. Achter haar staat het Human Power Team met studenten van TU Delft en VU Amsterdam.

Het Human Power Team in feeststemming. (Foto: Bas de Meijer)

Onder goede weersomstandigheden is de Nevadawoestijn ideaal voor hoge snelheden”, aldus Aniek Rooderkerken.  “We racen op een kaarsrechte weg van tien kilometer  lang. De gemiddelde snelheid over de laatste 200 meter telt, dus daar gaf ik alles wat ik had en focuste ik puur op snelheid. Uiteindelijk fietste ik 121,5 kilometer per uur”. Ze won met de Velox7 de wedstrijd voor vrouwen en vestigde bovendien een nieuw Nederlands record, dat met 114 km/u op naam stond van Ellen van Vugt uit 2014. Wel bleef Rooderkerken nipt onder de recordsnelheid van de WHPSC vrouwen dat in 2010 door de Française Barbara Buatois op 122 km/u werd gezet. Haar teamgenoot Iris Slappendel behaalde met 115 km/u de tweede plaats.

Bij deze extreem hoge snelheden is luchtweerstand de belangrijkste factor. Het team heeft zich dit jaar dan ook extra ingezet om de luchtweerstand te minimaliseren. Dit deden ze door met computersimulaties en windtunneltests een perfecte pasvorm te vinden op de maat van de atleten. “Hierdoor is onze fiets meer dan tien keer zo aerodynamisch als een gewone racefiets”, aldus Emiel de Boer, teammanager van het Human Power Team en student werktuigbouwkunde aan de TU Delft.

Dergelijke snelheden vergen een optimale combinatie van mens en techniek. Met de techniek op maat gebouwd, namen studenten Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam de verantwoordelijkheid voor training en dieet van de atleten.

Aniek Rooderkerken met de recordfiets Velox7. (Foto: Bas de Meijer)

“Ik kreeg elke week een trainingsschema waarin ik vijftien uur per week bezig was. Het was een intensief traject om dit resultaat te kunnen bereiken”, aldus Rooderkerken. De atleten waren meer dan een week van te voren aanwezig in Nevada om hun lichaam te laten wennen aan het woestijnklimaat.

Women’s high speed cycling – Aniek Rooderkerken