Wetenschap

Vele miljoenen beschikbaar voor waterstof onderzoek

TU-onderzoekers hoorden in een online bijeenkomst hoe ze in aanmerking komen voor geld voor onderzoek naar groene waterstof. Er ligt een stuwmeer aan subsidies te wachten.

Zonsopkomst boven zee. (Foto: Nick Fewings / Unsplash)

In nationale en Europese fondsen staan honderden miljoenen euro’s klaar voor subsidieaanvragen voor onderzoek naar waterstof, een gebied waarop de TU Delft al veel doet en meer wil – denk aan materialen, reactorontwerp of systeemintegratie.

Alleen al het investeringsprogramma GroenvermogenNL, onderdeel van het Nationaal Groeifonds, stelt 100 miljoen euro beschikbaar voor demonstratieopstellingen en 200 miljoen voor onderzoek en ontwikkeling van projecten. Daarnaast kent Nederland een Nationaal Waterstof Programma dat is ontsproten aan het Klimaatakkoord. Het NWP is erop gericht om 500 megawatt elektrolysevermogen in 2025 te realiseren en 3 à 4 gigawatt in 2030. En dan zijn er nog twee programma’s uit Horizon Europe: Clean Hydrogen Partnership en het Clean Aviation onderzoeksprogramma. Het doel van beide is om de kwaliteit, hoeveelheid en betrouwbaarheid van groene waterstof (clean hydrogen) in Europa te vergroten. Voor onderzoek aan productie, distributie, transport en gebruik van waterstof voor stroom en/of warmte is in totaal 300 miljoen euro beschikbaar.

Past mooi
De TU Delft is al op vele deelgebieden actief, stelde chemiehoogleraar Bernard Dam (faculteit Technische Natuurwetenschappen) vast tijdens de online General Green Hydrogen & Chemisty-meeting op 31 januari. “Het bestaande onderzoek past mooi binnen het waterstofprogramma”, hield hij de ruim tachtig deelnemers voor. En dus is het voor de TU zaak om onderzoek en fondsen te matchen. Maar hoe? Onderzoekers staan er niet alleen voor, bleek tijdens de bijeenkomst.

Zo richtten energiehoogleraar Bendiks Jan Boersma (faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Materiaalwetenschappen) en innovatiemanager waterstof Peter Lucas onlangs het ‘TU Delft H2 platform’ op. Het doel is om de zichtbaarheid van het Delftse waterstofonderzoek te vergroten. Een website in oprichting moet medewerkers helpen bij de aanvraag van onderzoekfinanciering. Boersma is wetenschappelijk directeur van het platform, dat inmiddels vier teams heeft opgezet: duurzaam transport, stedelijke omgeving, opslag & distributie, en systeemintegratie.

Om onderzoekers binnen die Europese programma’s de weg te wijzen heeft de TU het steunpunt Research Funding EU and International Programmes ingericht. Het hoofd daarvan, Servaas Duterloo, en zijn collega’s zijn te bereiken via researchfunding@tudelft.nl

Downloads:

Relevante links: