Veel TU-schoonmakers in ziektewet

Een grote groep TU-schoonmakers zit volgens de FNV door een te hoge werkdruk in de ziektewet. De schoonmaakbedrijven die deze mensen op de loonlijst hebben staan, ontkennen dat. In de opmaat naar de aankomende cao-onderhandelingen zijn de stellingen betrokken.

Betaling van reiskosten, een salaris van minimaal tien euro bruto per uur en een eenvoudiger cao. Dat is wat schoonmakers willen, ook binnen de TU. Een bus vol mensen die de TU schoonhouden, is afgelopen zaterdag naar de aftrap gegaan van een landelijke campagne van FNV Bondgenoten voor een goede cao.

Binnenkort kan de TU een brief van de FNV verwachten waarin deze eisen nog eens worden genoemd. De vakbond hoopt via grote opdrachtgevers als de TU schoonmaakbedrijven te dwingen personeel beter te behandelen.

Volgens FNV Bondgenoten hebben schoonmakers bij de TU Delft hun reiskosten verloren sinds het werk is uitbesteed aan de bedrijven CSU Cleaning Services en Gom Schoonmaken. Ook zou aan schoonmakers een zogeheten schoolcontract zijn aangeboden waarbij zij bijvoorbeeld zes uur werken en vijf uur krijgen uitbetaald. “Er zijn mensen die hierdoor tweehonderd euro per maand minder zijn gaan verdienen”, zegt Said Asalah van FNV Bondgenoten.

Bovendien zouden mensen in de helft van het aantal uren hetzelfde schoonmaakwerk moeten leveren, waardoor de werkdruk erg hoog is. Volgens Asalah zit daardoor een grote groep schoonmakers van de TU in de ziektewet.

Ria Heijink, general objectmanager van Gom Schoonmaken, en regiodirecteur Serge de Brouwer van CSU Cleaning Services, zeggen geen hoger ziekteverzuim waar te nemen onder schoonmakers bij de TU. “Er werken ongeveer zeventig tot tachtig mensen voor GOM in de TU en ik heb zojuist te horen gekregen dat het ziekteverzuim 1,34 procent is”, zegt Heijink. “Wel zijn er zwangere vrouwen, maar dat is alleen maar goed, toch?”

Eerder dit jaar boden 32 schoonmakers directeur facilitair management en vastgoed Gerrit Kahlman een petitie aan. Na intern onderzoek concludeerde Kahlman dat beide schoonmaakbedrijven zich houden aan en handelen naar wat in de cao Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf is afgesproken.

De Brouwer zegt dat CSU Cleaning Services de cao volgt, ook wat betreft toeslagen en reiskosten. “Op het moment dat er een andere cao wordt bereikt met andere reiskosten en een hoger loon, dan wordt die cao integraal bij ons toegepast.”

Na een evaluatie met de schoonmaakbedrijven over de genoemde klachten werden zogeheten spaaruurcontracten bij CSU teruggedraaid, zegt De Brouwer. Bij die contracten, die volgens De Brouwer ten onrechte ‘schoolcontracten’ worden genoemd, sparen mensen voor vakantie. “Zij krijgen dan iets minder loon, maar krijgen ook geld uitbetaald als ze niet werken omdat de TU stil ligt.”

Dat uitsmeren van het salaris over maanden dat er niet wordt gewerkt, is volgens De Brouwer na de evaluatie teruggedraaid. “Wie drie uur per dag werkt, krijgt nu drie uur per dag uitbetaald.”