Veel onduidelijke vacatures voor promovendi

De meeste vacatureteksten voor promovendi zijn veel te vaag over arbeidsvoorwaarden, blijkt uit de nieuwe monitor arbeidsvoorwaarden van het Promovendi Netwerk Nederland.

Bij de TU Delft is het gros van de vacatures voldoende transparant. (Foto: Pxhere)

Het Promovendi Netwerk Nederland (PNN), een landelijke belangenorganisatie voor en door promovendi, nam 1872 vacatures onder de loep. Lang niet allemaal vermelden ze hoe lang de aanstelling duurt, hoe hoog het salaris is en of de promovendus moet lesgeven.

De ene instelling scoort beter dan de ander. Bij de TU Delft is ruim 98 procent van de vacatures voldoende transparant. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de Radboud Universiteit Nijmegen, de Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen Universiteit, waar hooguit 15 procent van de vacatures voldoende duidelijkheid biedt.

Het is voor het eerst dat de monitor ook verschillen tussen instellingen laat zien. “Universiteiten zijn dol op ranglijstjes”, zegt PNN-voorzitter Lucille Mattijssen. “Als ze ergens in de top staan, gaat de vlag uit. En misschien nog wel belangrijker: niemand wil onderaan staan.”

In voorgaande jaren was het probleem met de dubieuze contracten ook zichtbaar, legt Mattijssen uit. “Maar niemand voelde zich echt aangesproken. Nu zie je opeens waar het goed gaat en waar het mis lijkt te gaan. Hopelijk nemen de instellingen een voorbeeld aan elkaar.”

HOP, Evelien Flink

HOP Hoger Onderwijs Persbureau