Veel aanmeldingen buitenlandse studenten

Het aantal aanmeldingen van buitenlandse studenten bij de TU is dit jaar tegen alle verwachtingen in bijna net zo hoog als vorig jaar. Toen ging er zo veel mis bij het toelaten van buitenlandse studenten dat nu gevreesd werd voor een afschrikeffect.

Vorig jaar meldden 1300 buitenlandse studenten zich aan voor een studie bij de TU. Dit jaar zijn het er nu al 1100. Verwacht wordt dat er nog een golfje studenten uit de nieuwe EU-landen aankomt, omdat zij nu geen visum meer nodig hebben en zich dus op het laatste moment nog kunnen aanmelden.

En dat terwijl volgens senior medewerker van de centrale studentenadministratie John Stals het collegegeld voor buitenlandse studenten het komende jaar stijgt van 5900 naar 8150 euro. Stals is blij dat de problemen van vorig jaar geen noemenswaardig effect op de aanmeldingen van dit jaar lijken te hebben.

Vorig jaar ging er veel mis. Door de reorganisatie die kort daarvoor had plaatsgevonden, zaten er mensen op functies waarmee ze totaal geen ervaring hadden. Toen bleek het aantal aanmeldingen ook nog eens twee keer zo hoog te liggen als het jaar daarvoor, terwijl de database helemaal niet bestand was tegen dergelijke aantallen. En dus liep hij keer op keer vast.

Ook de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) deed haar werk niet goed. Visa lieten daardoor eindeloos op zich wachten.

“We hebben ons lesje wel geleerd”, aldus Stals. “Dit jaar gaat het door een aantal organisatorische aanpassingen veel beter.” Zo krijgen buitenlandse studenten niet meer én een letter of admission én een letter of invitation. Ze krijgen nog maar één brief. Verder is de database verbeterd en wordt er voor volgend jaar gewerkt aan een compleet nieuwe database.

Het aantal aanmeldingen zegt niet noodzakelijkerwijs iets over het aantal buitenlandse studenten dat zich uiteindelijk inschrijft bij de TU. Vorig jaar waren dat er 280. “Drie- tot vierhonderd studenten worden meteen afgewezen, omdat hun niveau te laag is”, legt Stals uit. “En dan heb je nog een hele groep die bijvoorbeeld toch naar een andere universiteit gaat. Maar als we dit jaar het aantal van driehonderd inschrijvingen overschrijden, geef ik een feestje.” (SB)