Vastgoed investeert 201 miljoen euro in de campus

Het hart van de campus zal de komende jaren meer en meer in het middengebied komen te liggen. Veel personeel in TU-Noord zal verhuizen.

Eind vorig jaar keurde het college van bestuur een scenario goed voor vastgoedinvesteringen van in totaal 201 miljoen euro, dat de komende tien jaar moet dienen als leidraad voor veranderingen op de TU-campus. Dat ook in het plan aangegeven staat welke prioriteit de verschillende projecten hebben is geen overbodige luxe, weet Dick Gutlich van de directie Vastgoed. “In deze plannen hangt alles samen. Je kunt bijvoorbeeld gebouwen in TU-Noord pas verkopen als je in TU-Midden genoeg in nieuwbouw en renovatie hebt geïnvesteerd.”

Het oorspronkelijke masterplan met ondergrondse parkeergarages en imposante paviljoenen mag het om financiële redenen niet gered hebben, de campus zal wel een ander aanzien krijgen. Eind 2007 rijdt tramlijn 19 over de Mekelweg: voor autoverkeer zal geen plaats meer zijn en parkeerplaatsen moeten plaatsmaken voor groen. De noordkant van het gebouw van Civiele Techniek en Geowetenschappen wordt verbouwd om plaats te bieden aan de afdeling geotechnologie. Het grote Stevin II-lab van Citg krijgt er een kantoorverdieping bij. InHolland, nu nog gevestigd in de buurt van Station Delft-Zuid, verhuist waarschijnlijk naar de Rotterdamseweg.

Het hoofdgebouw aan de Julianalaan moet voor 2007 vrij worden gemaakt. De ontwikkelaar William Properties wil er appartementen bouwen. Over de aankoop wordt momenteel onderhandeld. Ook de gebouwtjes rond het hoofdgebouw moeten verdwijnen.

‘Gele scheikunde’ aan de Julianalaan zal worden afgebroken: het personeel verhuist naar de TNW-locatie aan de Mekelweg, dat aan de achterzijde enkele bijgebouwen krijgt. De ‘natte labs’ verhuizen eveneens daarheen. Ook biotechnologie kan zo’n verhuizing tegemoet zien: het gebouw wordt afgebroken, maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de botanische tuin zal verdwijnen. Bewoners van appartementen zullen in de toekomst op de Hortus Botanicus neerkijken.

Twee jaar geleden presenteerden Vastgoed en studentenhuisvester Duwo plannen om van TU-Noord een ‘klein Oxford’ te maken met veel groen, weinig verkeer en honderden studentenappartementen in ‘klassieke’ gebouwen’ die de TU Delft aan Duwo had verkocht. Buurtbewoners vreesden echter verkeersoverlast en hinder van bouwwerkzaamheden, en vonden de geplande nieuwbouw aan de Michiel de Ruyterweg te hoog. Inmiddels zijn de plannen wat aangepast: zo zal het tweerichtingverkeer over de Mijnbouwstraat lopen in plaats van over de Julianalaan, en is de rooilijn van de nieuwbouw naar achteren verplaatst. De kans lijkt groot dat buurtbewoners en gemeente Delft akkoord gaan. Binnenkort stemt de gemeenteraad over de plannen.

Het Techniek Museum verhuist van de Ezelsveldlaan naar wat nu nog het gebouw van aardwetenschappen is. Aan de verkoop van gebouwen zal de TU Delft in totaal ongeveer dertig miljoen euro verdienen, de opbrengsten van Technopolis niet meegerekend.