Vastgoed in de min door lage huren

Dik acht miljoen euro negatief is de begroting van de afdeling vastgoed voor 2012. Dat zou er anders uitzien als faculteiten niet zulke lage huren betaalden.

br />

Dat is de verklaring van collegevoorzitter Van den Berg voor de negatieve begroting van de directie facilitair management en vastgoed. “FMVG zou positief staan als ze hogere huren zou vragen. Dat doet FMVG niet en dat is in feite een subsidie voor de faculteiten.” De TU heeft er ooit voor gekozen om faculteiten huur te laten betalen om hen te laten voelen dat gebouwen ook geld kosten. Het gebouwenarsenaal van de TU is oud, aldus Van den Berg, en ook niet erg efficiënt.

De vastgoedfinanciën kwamen ter sprake tijdens de overlegvergadering van college van bestuur en ondernemingsraad (or) vorige week, als onderdeel van de totale TU-begroting. De or zei het tijdens die vergadering raar te vinden dat sommige faculteiten als Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) er geld hebben bijgekregen en andere niet. Volgens Van den Berg betreft het óf geld om verder te kunnen met de herijking óf geld dat nodig is voor leniging van nood. Dat laatste is het geval bij L&R dat alle zeilen moet bijzetten om de grote toestroom van studenten aan te kunnen.

Deze maand neemt Jo Ritzen afscheid als collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht. In een interview in het Maastricht University Magazine zegt hij letterlijk: “When I was still active in academia, I did think at some point that my research could perhaps one day win a Nobel Prize. But the urge to work in management was greater than my academic ambition.”

Onderwijsfabriek
Hij had ook voor Philips kunnen kiezen, zegt Ritzen. “Maar als je de keuze hebt tussen een gloeilampenfabriek of een onderwijsfabriek…” Het bedrijfsblad concludeert: “Na acht jaar is de voorzitter nog altijd even enthousiast en geïnspireerd als de dag dat hij begon.”