Vandaag: treindebat over gentechnologie

Zit je vanochtend in de trein naar Maastricht, Nijmegen of Groningen, dan kun je een groepje Delftse studenten tegenkomen die meedoen aan iGEM. Zij voeren gesprekken over gentechnologie, gewoon in de coupés.

Links: Kavish Kohabir, rechts: Jard Mattens. (Foto: iGEM TU Delft)

Het iGEM dreamteam van de TU Delft doet mee met de grootste synthetische biologiecompetitie ter wereld, de international Genetically Engineered Machine (iGEM)-Competition. Eind oktober eindigt de wedstrijd bij MIT in Boston. “We kijken naar gendoping, misbruik van gentherapie in de sport. We willen de inbreng van extra DNA kunnen detecteren op een robuuste manier die de privacy van atleten niet in gevaar brengt.”, aldus Jard Mattens, human practices manager bij het Delftse team.

Het gaat er bij deze competitie niet om wie het snelst over de finish komt, er zijn verschillende prijscategorieën. Zoals het onderdeel beste educatie en publieke interactie, waarvoor iGEM TU Delft dinsdag 26 juni de trein in stapt.

Drie teams van vier studenten verspreiden zich over de treinen. Aan de coupé hangt een bordje met de informatie dat er een debat plaatsvindt. Om de zoveel haltes verplaatst de groep zich naar een andere coupé. Stellingen als ‘Gendoping legaliseren maakt sport eerlijker’ en ‘Mogen ouders hun kinderen genetisch aanpassen?’ komen langs.

“We hebben dit eerder getest en dat ging erg goed” vertelt Mattens. “We kijken wie er enthousiast zijn en met hen gaan we in discussie. Het zijn algemene stellingen waar veel mensen een mening over hebben. Als iets toch niet duidelijk is, beantwoorden we vragen en geven we extra uitleg. We hebben ons goed voorbereid op de stellingen.”

Eenmaal aangekomen in de stad naar keuze, vragen de teams mensen op straat om een enquête in te vullen en beantwoorden zij vragen over hun project. En op de terugweg? “Dan doen we misschien een debat, tenzij het heel laat is geworden.”

Nieuwsgierig geworden? Volg ze via Facebook of hun website www.igemtudelft.nl.

De teams zijn te vinden in de volgende treinen:

• Groep 1

Vertrek 09:47 Den Haag Centraal spoor 2 (richting Eindhoven)

Aankomst 11:16 Eindhoven

Vertrek 11:27 Eindhoven spoor 2 (richting Maastricht)

Aankomst 12:30 Maastricht
  • Groep 2

Vertrek 09:23 Den Haag Centraal spoor 5 (richting Amersfoort Schothorst)

Aankomst 10:00 Utrecht Centraal

Vertrek 10:09 Utrecht Centraal spoor 19 (richting Nijmegen)

Aankomst 11:02 Nijmegen
  • Groep 3