Vanaf nu kun je studeren in Echo

Onderwijsgebouw Echo is maandag in gebruik genomen door docenten en studenten. “Leuk om te zien dat werkgroepjes hier nu al afspreken.”

In de kantine van Echo is veel bamboe te vinden. (Foto’s: Justyna Botor)

In de entreehal van het nieuwe interfacultaire onderwijsgebouw Echo zijn tien borreltafels tegen elkaar geschoven. Vlak ernaast halen facilitair medewerkers twee karren vol kamerplanten uit hun folie. Dit alles onder begeleiding van het drum- en slagwerk van een repeterende band. “Vanmiddag is de officiële opening”, vertelt Kübra Öztürk van Campus Real Estate & Facility Management (CRE & FM) . Zij is sinds oktober 2018 als projectmanager betrokken bij de bouw en realisatie van Echo. Delta liep op de ochtend van de opening met haar een ronde door de fonkelnieuwe gangen, studieruimtes en collegezalen.

Wat meteen opvalt: de grote glaspartijen zorgen voor zeeën aan daglicht. Talloze bamboeconstructies en blauwe vilten wanden en panelen springen in het oog. Volgens Öztürk is Echo zo duurzaam mogelijk gemaakt. Zo is er veel gewerkt met duurzame en circulaire materialen. “Het blauwe vilt – dat we in vrijwel alle ruimtes hebben aangebracht voor een goede akoestiek – is bijvoorbeeld gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Echo is niet alleen duurzaam, maar ook nog eens energieleverend dankzij honderden zonnepanelen op het dak.”

Buitenkant Echo

Het onderwijsgebouw telt zeven collegezalen en 360 studieplekken. De ruimtes zijn op verschillende onderwijsvormen en studiemethoden aan te passen. Zo kan de grootste collegezaal voor 700 personen worden opgedeeld in drie afzonderlijke zalen. In studieruimtes heeft CRE & FM vooral met systeemvloeren van duurzaam materiaal gewerkt. “Op die manier kun je gemakkelijk kabels verleggen en de studiezaal anders indelen wanneer de behoeftes van toekomstig onderwijs veranderen.”

Over elk detail in Echo is nagedacht. Zo heeft CRE & FM bij de bamboeleverancier kleurtinten opgegeven zodat de kleurschakeringen niet te veel van elkaar zouden afwijken. “Anders zou het nooit zo rustgevend ogen als nu.” Voor andere onderdelen heeft CRE & FM testgroepen ingezet. “Studenten hebben drie proefopstellingen voor collegebanken beoordeeld op onder meer beenruimte en zitcomfort.”

Öztürk: “Het gebouw is geheel rolstoelvriendelijk. Zo heeft de studieruimte op de begane grond een schans voor rolstoelen en kunnen rolstoelgebruikers de lift gebruiken om op hogere verdiepingen te komen. Daarnaast zijn alle onderwijsruimtes extra ruim opgezet of zijn er bijvoorbeeld naast collegebanken speciale plekken voor rolstoelgebruikers waar ze met hun rolstoel kunnen zitten.”

Hoekje Echo

Op de maandagochtend van de opening hebben de eerste studenten hun weg naar het gebouw al gevonden. Sommigen hebben de zithoekjes ontdekt en drinken er koffie. “Heb je de grote lecture hall al gezien? Tof is die hè”, roept een van hen naar de fotograaf van Delta. Anderen overleggen met elkaar in de ruimtes voor projectgroepen. Öztürk kijkt er tevreden naar. “Leuk om te zien dat werkgroepjes hier nu al afspreken.”

Benieuwd naar hoe het gebouw er van binnen uit ziet? Bekijk hier onder de foto’s (en neem vooral een kijkje als je op de campus bent).

Collegezaal voor groepswerk

Elke collegezaal is toegespitst op specifieke types onderwijs. Zo zijn er klassieke hoorcollegezalen, maar ook ruimtes voor debat- of groepsonderwijs. “Deze zaal is vooral bedoeld om studenten in groepen te laten werken, waarbij de docent alleen af en toe toelichting geeft.” In de zaal hangt een krijtbord. Öztürk: “Daar hebben docenten enorm op gehamerd, omdat collega’s van Harvard ook met krijtborden werken. Vooral van bijvoorbeeld wiskundedocenten horen we dat dit veel fijner werkt dan een smartboard. Studenten nemen volgens hen formules beter in zich op wanneer je het opschrijft dan wanneer je een slide laat zien.”

Eén van de studieruimtes in Echo

Studieruimte Echo

Echo telt zo’n 360 studieplekken in de categorieën A, B of C. Öztürk: “Categorie A zijn de stiltewerkplekken. B is bedoeld om in groepsverband aan projecten te werken. Je kunt er dus overleggen en op whiteboards schrijven. Categorie C is voor plekken in en nabij horeca. Daar kun je praten en zul je dus gepraat om je heen horen.”

Refurbished banken

Meubels Echo

“Deze zitjes stonden oorspronkelijk in een kantoor van de ING Bank. Ze waren knaloranje en hebben van ons een nieuwe look gekregen. Maar liefst 90 procent van het meubilair in Echo is refurbished [hergebruikt, red.]. Het is voor het eerst dat we zoveel hergebruikte meubels in een gebouw hebben.”

‘De 700 zaal’

Grootste collegezaal Echo

De grootste collegezaal wordt ook wel ‘de 700 zaal’ genoemd. De ruimte kan in een kwartier tijd met behulp van blauwe panelen worden verdeeld in twee of drie kleinere zalen. Öztürk: “Een groep medewerkers is voor deze wanden speciaal naar Engeland gegaan om de boel in een soortgelijke ruimte te testen en daar lessen uit te trekken. Hier in Delft was het tot op het laatste moment spannend of ze zouden werken, want de wanden mochten geen geluidslekken vertonen. Gelukkig is alles volledig door de geluidstest heen gekomen.”

Fietsenstalling

Fietsenstalling Echo

Bij de fietsenstalling in de kelder van Echo heeft de afdeling Integrale Veiligheid van de TU Delft meegekeken. “Om zeker te weten dat de ruimte sociaal veilig is.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl