Van stoomtrekker tot straalmotor: dit was het Techniekfestival van Leeghwater

Studievereniging Gezelschap Leeghwater van werktuigbouwkunde viert dit jaar haar 150e verjaardag. Daarom organiseerde het Gezelschap gisteren een techniekfestival in het Mekelpark. Het festival was een combinatie van muziek en een beurs, in de open lucht.

Dat het bewolkt en af en toe regenachtig was, maakte voor het Techniekfestival niet uit. (Foto's: Roos van Tongeren)

Dreamteam%20Ecorunner%202017-2018%20bij%20Leeghwater%20Lustrum%20(Foto%20Roos%20van%20Tongeren).jpg

Verschillende dreamteams showen hun hoogstandjes. Zo ook Martin, vijfdejaars natuurkunde en op de foto in het zwart. Hij is verantwoordelijk voor de aandrijving van de nieuwste Ecorunner. “Met de Ecorunner van dit jaar zitten we nog in de conceptfase. We zijn nog op zoek naar mensen die de elektronica kunnen maken.” Zijn ogen glimmen. “Het is zo vet, dit soort projecten is de reden dat ik in Delft ben komen studeren.”

Oude%20trekkker%20Leeghwater%20Lustrum%20(Foto%20Roos%20van%20Tongeren).jpg

Het schaalmodel van een stoomtractor uit 1907 trekt veel aandacht. “Ik heb hem zelf gebouwd in acht jaar tijd”, vertelt Pim Berkelaar, links op de foto. “Nou, dan woon je wel in je schuur hoor! Hij was in 2000 klaar.” Nu trekt hij met zijn broer door het land om de trekker te showen bij bijvoorbeeld boerenoptochten.

Studenten bij rode auto Lustrum Leeghwater (Foto Roos van Tongeren).jpg

Wouter en Tim, beiden vierdejaars natuurkunde, staan de binnenkant van een Jaguar E-type te bewonderen. “Tegenwoordig is alles ingebouwd en kun je de motor niet zo goed meer zien als hier”, zegt Wouter. “Dit is zo gaaf, ik ben hard aan het sparen om er ook een te kunnen kopen”, glundert Tim.

Kinderen bij Leeghwater Lustrum (Foto Roos van Tongeren).jpg

Niet alleen studenten vermaken zich op het Techniekfestival.

Wipe-out Leeghwater Lustrum (Foto Roos van Tongeren).jpg

Springen! Zo makkelijk is die Wipe-Out nog niet.

Rekenmachine demonstratie Leeghwater Lustrum (Foto Roos van Tongeren).jpg

“Mag ik die bij mijn toets gebruiken?” vraagt een student aan Paul Breedveld. Hij doelt op een antieke rekenmachine. “Nou, daar maakt hij wel veel lawaai voor!” Breedveld lacht terwijl de rekenmachine inderdaad hard ratelt. “Ik heb hem voor 25 euro op Ebay gekocht. Restaureren is één ding, maar ik moest ook nog uitvinden hoe hij werkte.” Breedveld heeft de oudste commerciële rekenmachine van de stort gered. “Deze komt uit 1884, de TU hem zomaar weggooien.”

Oudste rekenmachine (Foto Roos van Tongeren).jpg

VR Bril Leeghwater Lustrum (Foto Roos van Tongeren).jpg

Carmen en Bente gebruiken een VR-bril om op een boorplatform te lopen, maar dat gaat niet altijd goed.

Wedstrijd YER Leeghwater Lustrum (Foto Roos van Tongeren).jpg

Door een spreuk op het bord van het internationale uitzendbureau YER te hangen maak je kans op een espressoapparaat, bowlingarrangement of Leeghwater Lustrumpaspartout.

Oude auto oude man (Foto Roos van Tongeren).jpg

De Lagonda uit 1930 is geen ‘trailerqueen’, en is op eigen houtje van Den Haag naar Delft gereden. “Laatst heb ik nog 700 kilometer in drie dagen in Friesland gereden”, vertelt Hugh Ellis, de eigenaar. “Hiervoor was het een auto die werd verhuurd voor bruiloften.”

Straalmotor demo Leeghwater Lustrum (Foto Roos van Tongeren).jpg

De straalmotor wordt getest – en niet iedereen had oordoppen bij zich.

Roos van Tongeren / Redacteur