Opinie

‘Van paria’s naar parels’

Het feestelijke boek ‘Van dagdroom naar D:DREAM’ beschrijft hoe studentenprojecten zich in vijftien jaar tijd ontwikkelden tot een Delfts PR-wonder.

De projecten klinken inmiddels als Delftse handelsmerken: Nuna, DARE, RISE, Nova Bike, Solar Boat en natuurlijk de DUT-serie van Formula Student Team Delft waar het vijftien jaar gelden allemaal mee begon. De LR-student Michiel Gommers had het idee opgevat om mee te doen aan de internationale racecompetitie voor studenten: Formula Student. Hoogleraar Adriaan Beukers ondersteunde het plan. Kort daarna volgde vanuit 3mE het idee om aan de Solar Challenge mee te doen, en zo raakte ook Wim Thijs erbij betrokken. Thijs zou vijftien jaar lang, tot zijn 70-ste verjaardag, als supervisor van de inmiddels 15 DreamTeams betrokken blijven. Hij vond het fijn om te denken in oplossingen en hij genoot van de omgang met 400 ‘jonge, bevlogen, intelligente mensen’. Hij voorkwam faillissementen, hij chanteerde de rector, hij ritselde overal gereedschap vandaan en hij bemiddelde bij sociale problemen die kennelijk onvermijdelijk verbonden zijn aan het functioneren op topniveau. Thijs daarover op de laatste pagina’s van het boek: ‘Successen komen nooit zonder grote inspanning. Misschien bepaalt de inspanning wel de eigenlijke inhoud van succes.’

‘We zijn van paria’s in parels van de TU veranderd,’ constateert ex-Formula Student manager en tegenwoordig TopTrack.D:DREAM docent Pieter Commandeur. Hun eerste team had geen ondersteuning vanuit de TU. Ze bouwden in een kelder aan de Rotterdamseweg aan hun race-auto. ‘De TU wist niet wat ze met ons aan moest. Was er een belang voor de TU, was de vraag die het bestuur zich stelde.’ Nadat de eerste prijzen binnenkwamen en er uitgebreid over werd bericht in de media begon de TU te beseffen wat ze in huis had. Een betere PR voor de universiteit kun je je niet wensen. Het was in dezelfde tijd dat volgens Beukers het cvb oog begon te krijgen voor andere zaken dan publicaties. Design, engineering en valorisatie kregen meer erkenning. Oud 3mE decaan Marco Waas besefte dat de Dreamteams de toekomst niet alleen ‘hebben’ zoals van de jeugd gezegd wordt, maar dat ze die máken. Waas had destijds het Formula Student team afgeraden om over te stappen op elektrische aandrijving. Ze deden het toch en ze wonnen meteen de competitie. Waas is de eerste om te erkennen dat hij de transitie van fossiel naar elektrisch later heeft ingezien dan de studenten.

Door de vertraagde erkenning is het, anders dan bij andere universiteiten, de gewoonte dat Delftse studenten alles zelf regelen, waaronder ook de financiën. Over het algemeen gaat dat goed en de geringe bemoeienis geeft ook vrijheid. ‘Het is nooit bedacht, niet gepland, we hebben gewoon ons hart gevolgd’, concludeert Thijs. Maar tegenwoordig staat de rector wel klaar om terugkerende teams op te vangen. (JW)

Ron Labordus e.a., Van Dagdroom naar D:DREAM, 15 jaar DreamTeams 2000-2015, 155 blz, 20 Euro, ondermeer te koop in balie Aula en in Science Centre.