Van Kruijsdijk wordt interim-decaan

Aardwetenschapper prof.dr.ir. Cor van Kruijsdijk is voor maximaal zes maanden benoemd tot interim-decaan van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Twee helpers staan hem bij.

Civieler prof.dr.ir André Molenaar van de sectie verkeersbouwkunde en geodeet prof.dr.ir. Peter Teunissen van de sectie mathematische geodesie en puntsbepaling zijn door het college van bestuur benoemd als tijdelijke vice-decanen van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Het college stelt nu een interim-decaan en twee vice-decanen aan omdat een kleine negen maanden zoeken naar een opvolger van decaan Overbeek nog geen nieuwe decaan heeft opgeleverd.

Prof.dr.ir. Jurjen Battjens, voorzitter van de zoekcommissie, heeft inmiddels ’teleurgesteld’ zijn zoekopdracht teruggegeven aan het college van bestuur nadat de door hem voorgedragen kandidaat voor het decaanschap was afgewezen. Hoe vaak dat al is gebeurd, wil Battjens niet zeggen, maar het was volgens hem niet de eerste keer. ,,We hadden echt vertrouwen in deze kandidaat van buiten de TU en staan nog steeds achter zijn kandidatuur. Het college maakte echter een andere taxatie.” De nieuwe collegevoorzitter Van Luijk ontkent overigens dat er meerdere kandidaten officieel zijn voorgedragen. Hij stelt een nieuwe zoekcommissie in.

Volgens Battjens heeft de zoekcommissie ook een aantal interne kandidaten serieus besproken, maar heeft de commissie binnen de faculteit niemand kunnen vinden die én acceptabel is voor het college van bestuur én zelf bereid is de klus op zich te nemen. Voormalig decaan prof.ir. Henk Jan Overbeek kondigde begin dit jaar zijn vertrek aan, nadat het college van bestuur zijn verzoek om in deeltijd als decaan aan de slag te gaan, niet honoreerde. Eigenlijk zou Overbeek tot 1 december aanblijven, maar zijn vertrek is met een maand vervroegd. Volgens Van Luijk heeft het college op zakelijke gronden voor een versnelde opvolging gekozen, omdat de discussie rond de onderzoeksportfolio komende maanden weer in een stroomversnelling komt en contuïteit daarvoor belangijk is. Overbeek is niet bereikbaar voor commentaar. (MS)