​Van fraude beschuldigde Förster ziet af van miljoenenbeurs

Sociaal-psycholoog en voormalig UvA-hoogleraar Jens Förster ziet af van een prestigieuze Humboldt-beurs van vijf miljoen euro. Een jaar geleden werd de uitreiking uitgesteld omdat Förster beschuldigd werd van datamanipulatie.

De Humboldt Stichting heeft zelf bekendgemaakt dat Förster de prestigieuze beurs aan zich voorbij laat gaan, meldt NRC Handelsblad vandaag. In mei 2014 stelde de stichting de toekenning uit omdat het Nederlandse Landelijk orgaan wetenschappelijk integriteit oordeelde dat er met data is geknoeid in artikelen waarvan Förster hoofdauteur is.

Förster lijkt de eer nu aan zichzelf te houden. Hij heeft het erg druk en lijdt onder alle beschuldigingen aan zijn adres, schrijft hij op zijn eigen website. “Gezien de situatie is het nu onmogelijk een project van vijf miljoen, met vijftig collega’s, van de grond te krijgen.”

De Universiteit van Amsterdam, waar de fraude aan het licht kwam, is bezig met een onderzoek naar alle artikelen die Förster schreef in zijn tijd bij de UvA. Dat onderzoek is nog niet openbaar.