Van den Berg verantwoordt zich

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg reageert uitgebreid op het artikel in NRC Handelsblad van 22 oktober. Voor het eerst gaat hij in op berichten over vergoedingen die hijzelf en zijn collega-bestuursleden ontvangen.

Vanaf half tien gonst het in de Aula. Met sheets en flipovers proberen de groepjes van twee tot vier studenten een probleem van de regionale kantoren in Zambia van Plan Nederland duurzaam op te lossen. De kantoren hebben grote moeite met het in kaart brengen van de Foster Parents-kinderen en hun situatie, vertelt Mattijs Franken van organisator Business-Courses.nl. Als de registratie verbetert, kan ook de hulp aan hen verbeteren.

Zambia
De komende weken zijn er nog drie voorrondes: in Utrecht (1 december), Eindhoven (5 december) en in Enschede (8 december). De studententeams krijgen hulp van consultants van Accenture. Elke voorronde levert twee finalisten op. Die gaan in februari 2011 de strijd aan in de finale. Het winnende team (dat mag worden uitgebreid naar zes personen) verdient voor zijn studievereniging 2500 euro en een reis naar Zambia. De reis is bedoeld om de bedachte oplossing ter plekke te verfijnen.

NRC Handelsblad schreef onder meer dat Van den Berg en rector magnificus Karel Luyben een vaste maandelijkse onkostenvergoeding krijgen van 500 euro en een auto met chauffeur hebben. De reactie van Van den Berg daarop is dat niet hij maar de raad van toezicht gaat over zijn salaris. Hij bevestigt dat het in de universitaire wereld vrij normaal is dat leden van het college van bestuur een auto met chauffeur hebben.

Het klopt volgens Van den Berg dat de universiteit in Delft een appartement huurt voor bestuurslid Paul Rullmann, voor tienduizend euro per jaar. Rullmann en de raad van toezicht kunnen het beste vertellen hoe die regeling is ontstaan, aldus Van den Berg. “Ik denk dat dat mogelijkerwijs afgezet is tegen het feit dat Paul Rullmann natuurlijk in Haarlem zijn woon- en verblijfplaats heeft. Ik zal maar zeggen: een OV-jaarkaart versus dit arrangement. Niet alle twee dus.”

Van den Berg vindt het ‘een hele verkeerde voorstelling van zaken’ om te stellen dat dit geld ook gestoken had kunnen worden in onderzoek of onderwijs. Noodzakelijke uitgaven aan faciliteiten, onderzoek, onderwijs, onderzoekers, docenten, ondersteunende diensten en bestuur kunnen volgens hem niet in strijd zijn met elkaar. “Een universiteit is een systemisch geheel.”

Op de constatering dat de TU geen reiskostenvergoedingen en dus ook geen OV-jaarkaarten uitdeelt zegt Van den Berg: “Er zijn afspraken gemaakt als onderdeel van arbeidsvoorwaarden. En ik weet ook niet beter dan dat ik het contract van mijn voorganger heb overgenomen.”

Van den Berg gaat in het interview ook in op de bijbanen van Karel Luyben. Die laatste is president-commissaris en in het verleden ook aandeelhouder van biotechnologiebedrijf Bird Engineering, een zakenrelatie van de TU, schreef de NRC. Bird huurde labruimte bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen toen Luyben daar decaan was. Omgekeerd plaatste de faculteit bestellingen bij Bird. Van den Berg: “Ze hebben gewoon huur betaald voor het gebruik van het laboratorium. Bird is een bedrijfje, niet een bedrijf.”

Op de vraag of Bird voordeel heeft gehad van het feit dat zijn president-commissaris werkte aan de TU Delft verwijst de collegevoorzitter naar Luyben zelf: “Karel kan heel precies uitleggen dat hij zijn belangen in het bedrijf niet had op het moment dat hier ook een bepaalde verantwoordelijkheid speelde.”

De discussie over de schijn van belangenverstrengeling zou volgens Van den Berg breder gevoerd moeten worden. Hij denkt dat er van iedere universiteit een optelsom te maken is van dingen die mis gaan of zijn gegaan, zoals de NRC nu bij de TU heeft gedaan. “Wij hebben daar op de universiteit een antwoord op gevonden door te komen met een commissie. Die bestaat uit Martin van Pernis, voorzitter van Kivi Niria, Gijs Kuenen, oud-hoogleraar bij TNW, en Bert van Delden, oud-president van het hof in Den Haag. Om eens te kijken of je niet dit soort situaties aan hen kunt voorleggen om een goed afgewogen oordeel te vragen.”

Van den Berg: ‘Er gaat altijd wel een keer iets mis’

Lees ook: ‘TU neemt afstand van artikel NRC’

En: Vakbonden ‘verbaasd en verontrust’