Van Bekkum benoemd in KNAW

TU-Noord

De TU laat een marktanalyse uitvoeren voor het TU-Noordgebied, oftewel de universiteitslokaties waar nu de faculteiten WTM, STM en Mijnbouw alsmede de drukkerij gevestigd zijn. In overleg met andere belanghebbenden (gemeente Delft voor het bestemmingsplan en de wegen; de staat als eigenaar van een der gebouwen) wil men op deze ’toplocatie’ een mix van studentenhuisvesting, vrije-sector woningbouw en kantoren mogelijk maken. Op dit moment wordt voorzien dat de TU rond 2003 het gebied grotendeels verlaten zal hebben.
Restauratie

Het college van bestuur heeft onlangs besloten 1,5 ton uit te trekken voor de restauratie van vijf van de zes schilderijen die in 1989 uit het pand Oude Delft 95 werden gestolen. De lijsten en doeken van de schilderijen, die later werden teruggevonden in Australië, gaan naar verschillende restaurateurs. Het zesde schilderij, dat eveneens onderdeel uitmaakte van de Prinsenkamer, is nog altijd zoek.
Miljoenenprijs

Vier topwetenschappers hebben deze week van landelijk onderzoekfinancier NWO een miljoenenprijs toegekend gekregen voor hun baanbrekende onderzoek. Het is voor het eerst dat deze ‘Spinoza-premies’ van 2 tot 4 miljoen gulden worden toegekend. Minister Ritzen zal ze eind oktober persoonlijk uitreiken. De gelukkigen zijn: F. Grosveld, celbioloog/gentherapeut te Rotterdam, E. van den Heuvel, astronoom aan de UvA, Gerard van ’t Hooft, theoretisch fysicus in Utrecht, en F. van Oostrom, letterkundige te Leiden.

De premies zijn verreweg de hoogsten voor wetenschap die in ons land te behalen vallen.
Feynman

Het VPRO-radioprogramma De Vrolijke Wetenschap begint 4 juli met een negental uitzendingen over de colleges van groot didacticus en tevens Nobelprijswinnaar Richard Feynman. De fysicus Feynman staat bekend om zijn onstuitbare enthousiasme en blijft met de voorbeelden in zijn colleges steeds heeldicht bij het dagelijks leven. Het programma, dat iedere dinsdag van 9.05 tot 9.45 uur op Radio 5 te beluisteren is, zal fragmenten uit Feynmans natuurkundecolleges laten horen. Nederlandse wetenschappers zullen een toelichting geven over de door Feynman behandelde stof en over de bijzondere persoon die de Amerikaan was.

De KNAW heeft prof.dr.ir. H. van Bekkum benoemd tot lid voor het leven bij de sectie scheikunde van de afdeling natuurkunde. Van Bekkum is hoogleraar bij de vakgroep Organische Chemie en Katalyse van de faculteit STM. Vanaf 1961 is hij verbonden aan de TU Delft. Van Bekkum is ook redactielid van diverse internationale vakbladen en heeft in 1993 de AKZO-onderzoeksprijs gewonnen. Verder heeft hij circa 385 onderzoeksartikelen in vaktijdschriften op zijn naam staan. De Akademie is officieel adviesorgaan van de regering op het gebied van de wetenschapsbeoefening en verricht ook kwaliteitsbeoordeling van wetenschappelijk onderzoek.
TU-Noord

Restauratie