Opinie

Vakjargon en typevouten

Wie schrijft die blijft. Wijsheid van mijn vader. Als nieuwe ‘bewoner’ van de campus merkte ik al snel dat schrijven alleen niet voldoende is.

Een crashcourse over het slang en gebruiken op de campus zou een prima aanvulling zijn op de introductie voor nieuwe medewerkers.

Drie lessen hebben mijn Delftse debuut vergemakkelijkt. Numero uno: Als je iets onderneemt, weet dan dat er veel wordt gerefereerd aan het MIT. Hebben zij het gedaan? Dan is dat voor Delft wellicht ook een succesnummer. De ogen zijn gericht op dit Amerikaanse wonderinstituut met een bijna mythische status. Niet zo gek dat er met enige trots wordt gezegd dat externen de TU Delft soms het mini-MIT noemen.

De tweede les betreft het jargon. Wie jargon zegt, zegt natuurlijk management. Je moet niet verbaasd opkijken als er om de haverklap wordt opgeroepen tot cascaderen. Stephen Fry zou zeggen: ‘make a note of that.(…) I like it. I want to use it more often in conversation.’ De term nerd kan trouwens ook tot jargon gerekend worden. ‘Nerd? Is dat een geuzennaam?’ Ik stond perplex toen een groep studenten mij met een brede grijns uitlegde dat de campus grofweg te verdelen is in artistiekelingen en nerds.

Weet ook dat alle faculteiten een eigen cultuur en soms ook taal hebben. In de afgelopen twee jaar heb ik op verschillende faculteiten gebivakkeerd. Bij TBM sprak ik over ‘systeemdenken’ ‘integratie’ en ‘strategie’. Nu hoor ik kreten als ‘mensen invliegen’, ‘aanvliegroute bepalen’ en ‘een vliegende start hebben.’ Nicknames en urban legends doen het ook altijd goed. Wist je dat de lift bij EWI ooit de snelste van Europa was? Die steunpilaren bij de Aula: nep en puur psychisch, omdat mensen niet door de hoofdingang durfden. Met een beetje fantasie dopen studenten de Aula, CiTG, de UB en EWI om tot schildpad, truck, grafdak en accubatterij.

Van de bijnamen naar de laatste les: “Typefouten in mails. Dat is hier een dagelijkse gewoonte”, aldus een collega. Dus schrijf gerust over medewrekers, vergeet de t achter ‘Geluk!’ en sluit af met die ongemakkelijke ‘Hatelijke groet’. Wie dat schrijft die blijft in ieder geval hangen.

Quin Genee is projectleider Knowledge to Knowledge Programma Toulouse bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze schrijft bij toerbeurt een column op deze plek.