Opinie

Vakbonden en odc’s

Met stijgende verwondering lazen wij het stukje van K. Maas, lid odc-CiTG, in Delta 32 van 29 oktober. Zeer verbaasd waren wij over zijn tekst: ,,Dat de woordvoerders van de bonden een odc menen te mogen bejegenen als een gremium dat voor Piet Snot vergadert, en waarvan de adviezen ongelezen de prullenmand in kunnen is, bij mijn weten, zonder precedent en eigenlijk ook zeldzaam ongemanierd.’

Goh, hoe verzint hij dat, denk je als je het leest. Is hij bij het Lokaal Overleg (onderling beraad van de bonden) of bij het Overleg met het Lokaal Overleg (overleg college van bestuur met de bonden) aanwezig geweest? Nee, natuurlijk niet, want dan had K. Maas beter geweten. Dan had hij geweten dat alle organisatieplannen van de faculteiten zijn behandeld inclusief het advies van de betreffende onderdeelscommissie. Sterker nog, als het odc-advies ontbrak, verzochten de bonden het cvb ervoor te zorgen dat dit odc-advies er alsnog kwam.

Echter zelfs de bonden zijn het soms, na zorgvuldige lezing en discussie, niet (geheel) eens met een odc-advies. Maar dat is iets heel anders dan: ,, …en waarvan de adviezen ongelezen de prullenmand in kunnen…”

Overigens hebben de bonden niet alleen een ernstig voorbehoud gemaakt ten aanzien van het organisatieplan van CiTG, ook het organisatieplan van de faculteit TNW is nog niet goedgekeurd.

Misschien is het de hoogste tijd dat de odc-CiTG zich voorziet van een andere briefschrijver, maar dit terzijde.

De woordvoerders van de bonden

De woordvoerders van de bonden