Vakbonden dringen aan op ondernemingsraad

De vakbonden zetten de universiteiten onder druk de universiteitsraden af te schaffen en te vervangen door ondernemingsraden. Zij willen daar op landelijk niveau afspraken over maken.

br />
De MUB, de nieuwe wet op de modernisering van de universitaire bestuursorganisatie die onlangs is aangenomen door de Tweede Kamer, geeft universiteiten de vrijheid de universiteitsraad te behouden (zij het met minder bevoegdheden). Ze kunnen er echter ook voor kiezen die te vervangen door een ondernemingsraad.

De vakbonden willen de keuze voor een ondernemingsraad vastleggen in de universitaire cao waarover zij nu onderhandelen met de VSNU (vereniging van universiteiten). De VSNU voelt er weinig voor, maar wordt onder druk gezet door de bonden.

De VSNU wil dat een groot aantal afspraken over arbeidsvoorwaarden in de toekomst niet voor alle universiteiten gezamenlijk maar per afzonderlijke universiteit wordt gemaakt. De bonden dreigen die decentralisatie te dwarsbomen als de universiteiten niet voor een ondernemingsraad kiezen.

Zie_ook-artiekel

Draagvlak of het wiel.

Ondernemingsraad biedt heldere bevoegdheden.
(HOP/H.Ob.)

Zie_ook-artiekel

Draagvlak of het wiel.

Ondernemingsraad biedt heldere bevoegdheden.
(HOP/H.Ob.)