Opinie

Vaag en kortzichtige adviesnota

De Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen te Delft (VSSD) vindt dat de commissie Brakels van de TU Delft overwegend kritisch naar de student kijkt in haar adviesnota.

De commissie legt de verantwoordelijkheid voor studievertraging te veel bij de student en kijkt te weinig naar verbeteringen bij de onderwijsinstelling zelf.

Het rapport is erg minimalistisch en te kortzichtig uitgewerkt. Toch bevat het rapport enkele onderdelen die, mits goed uitgevoerd, hoopgevend zijn.
De adviesnota van commissie Brakels is vorige week gepubliceerd. De nota bevat een advies over maatregelen die genomen kunnen worden door de TU Delft wanneer de Halbeheffing wordt aangenomen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de boete voor de Delftse universiteit zo veel mogelijk te beperken. De VSSD is van mening dat deze commissie met een erg eenzijdige kijk op verschillende oplossingen de plank goed mis slaat. Daarom heeft zij een weinig concreet en daardoor erg onduidelijk rapport afgeleverd.
De commissie stelt voor het bindend studieadvies (bsa) met 15 ECTS te verhogen naar 45 en een bijna bindend studieadvies in te voeren. Beiden zullen de academische vrijheid van de student op de TU Delft sterk belemmeren. Bovendien is nog onduidelijk wat het effect van bindend studieadvies aan de TU Delft is. Voor een objectieve evaluatie al spreken over uitbreiding van het bsa duidt op invoering met voorbedachten rade. Ook zal het compensatoir beoordelen leiden tot een sterke verlaging van het niveau van de opleidingen.
Met compensatoir beoordelen zullen studenten die niet voldoende niveau hebben toch doorgelaten worden. Dit werkt ‘magnetronstudenten’ in de hand en zadelt studenten op met grote problemen later in hun studie.
Toch is er een aantal onderdelen van het rapport dat ook de VSSD hoopvol stemt. Goed uitgevoerd blokonderwijs kan leiden tot beter ingedeelde curricula. Ook de meerwaarde van tussentoetsen wordt ingezien.
Verder betreurt de VSSD dat er niet meer gedaan is met mogelijkheden om op een actieve manier eerstejaars studenten meer te betrekken bij hun studie. Hierbij moet wel voorop staan dat de student tijdens zijn universitaire studie voor een deel losgelaten wordt om zo ook zijn eigen verantwoordelijkheid te leren nemen.

Freek Lamboo, voorzitter van de VSSD

Naam: Emile Nijssen (22, L&R)
Merk: Zelfbouw, ‘ontwerp gejat van een Flevobike’
Gekocht voor: ‘Op Marktplaats, voor weinig’
Opvallend: Met iPod aansluiting en 250 Watt versterker.

Een beetje een rare gewaarwording is het wel, als Emile Nijssen ‘s avonds langs fietst met luide muziek uit zijn speakers. De snoeiharde muziek komt uit de subwoofer achterop zijn ligfiets, gekoppeld aan een 250 Watt versterker. ”Mensen zijn wel eens verbaasd als ze mij horen aankomen, maar ik heb nog nooit negatieve reacties gekregen”, vertelt Nijssen trots. “Er is niets mooier dan met keiharde deathmetal over de campus te rijden”, lacht Nijssen, die het meer om de verbaasde blikken lijkt te doen dan om echt van de muziek te genieten. De ligfiets bouwde hij grotendeels zelf. “Ik kocht een frame en heb hem zelf afgebouwd en voorzien van geluidsinstallatie en led-verlichting”. Waarom Nijssen een ligfiets koos om te pimpen en zich op voort te bewegen? “Een ligfiets heeft de hoogste efficiëntie”, legt hij uit. “En dat is wat we hier toch leren nastreven”, aldus Nijssen. “Althans, bij L&R tenminste.”

Dit is de laatste aflevering van deze rubriek.