UvA wil instroom buitenlandse studenten verminderen

De Universiteit van Amsterdam wil volgend jaar experimenteren met een quotum voor internationale studenten aldus NRC. Nederlandse studenten worden anders weggeconcurreerd.

Nederlandse en internationale studenten ontmoeten elkaar op het BASE-festival, opgezet om nieuwkomers beter te laten landen in Delft. (Foto: Daniël Korvemaker)

Er komen steeds meer buitenlandse studenten naar de Nederlandse universiteiten. Vooral bij populaire studies, met een numerus fixus, komen Nederlandse studenten in het gedrang. Ze worden weggeconcurreerd, zegt UvA-voorzitter Geert ten Dam tegen NRC.

De universiteiten willen al jaren ‘instrumenten’ waarmee ze onderscheid kunnen maken tussen internationale en Nederlandse studenten en ze de toestroom in goede banen kunnen leiden.

Onderwijsminister Dijkgraaf zei deze zomer in een interview met het persbureau HOP: “Ik kan de gereedschapskist volstoppen en dan kan iedere boer zijn eigen stukje van de dijk onderhouden, maar daarmee is de dijk nog niet bewaakt. We moeten een landelijke blik op internationalisering hebben: wat willen we met zijn allen? Die blik ontbreekt nog.”

De meeste universiteiten willen de groei beperken, maar niet allemaal. De Maastrichtse collegevoorzitter Rianne Letschert krijgt bijvoorbeeld een “vervelende bijsmaak” van de wens het aantal buitenlandse studenten te beperken, zegt ze tegen NRC.

En de TU Delft?

De TU Delft zegt te streven naar ‘een goede balans tussen Nederlandse en buitenlandse studenten’. Dat geldt met name voor studies waar veel internationale studenten op af komen zoals luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en computer science & engineering. Voor beide geldt een numerus fixus. “Een beperking voor internationale instroom kan helpen een goede balans te krijgen”, aldus een TU-voorlichter.

Verder wijst voorlichting op beperkende maatregelen die al van kracht zijn: promotie van TU-studies in het buitenland is vervangen door neutrale informatieverstrekking; er geldt een relatief hoog collegegeld voor niet-Europese studenten en er gelden hogere Engelse taaleisen voor masterstudies.

HOP, Bas Belleman | Delta, Jos Wassink

HOP Hoger Onderwijs Persbureau